Suomen henkilöstöasioiden sivusto esimiesten tiedonlähteenä : Stora Enso Oyj
Hoffrén, Mari (2016)
Hoffrén, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, vastaako Stora Enson intranet WeSharen Suomen henkilöstöasioiden sivusto sisällöltään ja käytettävyydeltään esimiesten henkilöstöasioihin liittyviin tarpeisiin. Työn viitekehys käsitteli esimiestyötä. Siinä käsiteltiin lisäksi intranet WeSharen käytettävyyttä ja esimiehen oman panoksen merkitystä henkilöstöasioiden hoitoon. Tähän aiheeseen päädyttiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, sillä esimiesten mielipiteitä sivustosta ei ole kerätty aiemmin.
Tutkimustiedot kerättiin Stora Enson Suomen esimiehiltä sähköisesti lähetetyllä e-lomakkeella. Kysely toteutettiin työn alkuvaiheessa, ja se lähetettiin 589 esimiehelle. Vastauksia kyselyyn saatiin 159 kappaletta. Kyselystä saatuja tietoja syvennettiin vielä kolmen eri puolilta Suomea valitun HR-päällikön haastatteluilla.
Tutkimuksen tulosten pohjalta esitettiin sitten kehitysideoita. Sivustorakenteeseen ja sisältöön keskittyvät kehitysratkaisut pohjautuivat esimiehille lähetettyyn kyselyyn, teoreettiseen taustaan ja käyttäjille tehtyihin haastatteluihin. Kehitysideoiden tavoitteena oli, että tulevaisuudessa esimiehet saataisiin hyödyntämään sivustoa entistä paremmin.
Esimiehet antoivat kyselyssä sivustolle hyvän yleisarvosanan. Tämä myötäili muidenkin vastausten linjaa. Esimiehet olivat enimmäkseen tyytyväisiä sivustolla oleviin tietoihin. Enemmistö vastaajista käytti kuitenkin sivustoa tiedon hakuun vain pari kertaa kuukaudessa. Sivuston käyttömääriin vaikutti eniten se, että tiedon löytäminen sieltä koettiin haastavaksi ja aikaa vieväksi.
Kehitysideoiden mahdollinen käyttöönottaminen hoidetaan yrityksessä, eikä se ole osa tätä opinnäytetyötä. Tutkija suosittelee yritystä paneutumaan ensin parannusehdotuksiin ja teettämään esimiehille myöhemmin uuden seurantakyselyn siitä, ovatko muutokset parantaneet sivuston käytettävyyttä ja siten lisänneet sivuston hyödyntämistä henkilöstöasioiden tiedon hakuun.
Tutkimustiedot kerättiin Stora Enson Suomen esimiehiltä sähköisesti lähetetyllä e-lomakkeella. Kysely toteutettiin työn alkuvaiheessa, ja se lähetettiin 589 esimiehelle. Vastauksia kyselyyn saatiin 159 kappaletta. Kyselystä saatuja tietoja syvennettiin vielä kolmen eri puolilta Suomea valitun HR-päällikön haastatteluilla.
Tutkimuksen tulosten pohjalta esitettiin sitten kehitysideoita. Sivustorakenteeseen ja sisältöön keskittyvät kehitysratkaisut pohjautuivat esimiehille lähetettyyn kyselyyn, teoreettiseen taustaan ja käyttäjille tehtyihin haastatteluihin. Kehitysideoiden tavoitteena oli, että tulevaisuudessa esimiehet saataisiin hyödyntämään sivustoa entistä paremmin.
Esimiehet antoivat kyselyssä sivustolle hyvän yleisarvosanan. Tämä myötäili muidenkin vastausten linjaa. Esimiehet olivat enimmäkseen tyytyväisiä sivustolla oleviin tietoihin. Enemmistö vastaajista käytti kuitenkin sivustoa tiedon hakuun vain pari kertaa kuukaudessa. Sivuston käyttömääriin vaikutti eniten se, että tiedon löytäminen sieltä koettiin haastavaksi ja aikaa vieväksi.
Kehitysideoiden mahdollinen käyttöönottaminen hoidetaan yrityksessä, eikä se ole osa tätä opinnäytetyötä. Tutkija suosittelee yritystä paneutumaan ensin parannusehdotuksiin ja teettämään esimiehille myöhemmin uuden seurantakyselyn siitä, ovatko muutokset parantaneet sivuston käytettävyyttä ja siten lisänneet sivuston hyödyntämistä henkilöstöasioiden tiedon hakuun.