Pientuottajien tuotteiden arvon nostaminen ja markkinoinnin kohdistaminen
Saarimaa, Siiri (2015)
Saarimaa, Siiri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063916
Tiivistelmä
Suomessa on paljon pienyrityksiä ja monet niistä toimivat maaseudulla alkutuotannossa ja muussa valmistustoiminnassa. Käsityö nostaa tuotantokustannuksia eikä pienen mittakaavan toiminta useinkaan voi kilpailla tehokkuudessa suurten laitosten kanssa. Pientuottajien tuotteet ovat kuitenkin laadukkaita. Miten näiden tuotteiden arvoa voisi nostaa, jotta yritystoiminnan kannattavuus paranisi? Kenelle tuotteita kannattaa markkinoida? Onko brändityöstä hyötyä pientuottajille?
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyttiin markkinoinnin ja arvon tuottamisen perusteisiin. Aineisto valittiin asiasanojen avulla vastaamaan mahdollisimman hyvin käsiteltäviin kysymyksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että tuotteiden arvon nostaminen on mahdollista viestimällä asiakkaille tuotteiden ja palvelujen laadusta ja niiden tuottamista arvoista. Asiakkaan kokema tuotteiden arvo ei tarkoita pelkästään tuotteen teknistä laatua, vaan tuote voi tuoda arvoa asiakkaalle myös monilla muilla tavoilla.
Tutkimuksen aikana käsite ”brändi” nousi hyvin tärkeään osaan. Brändi tarkoittaa asiakkaan mielikuvaa siitä, mitä arvoa tuote tai palvelu hänelle tuottaa. Tämä mielikuva muodostuu monista asioista: yrityksen visuaalisesta ilmeestä, yksittäisistä asiakaspalvelutilanteista, tuotteen myyjien olemuksesta jne. Yritys viestii asiakkailleen jatkuvasti, myös silloin, kun asiaan ei kiinnitetä mitään huomiota.
Tutkimuksessa todettiin, että brändi on koko yrityksen toiminnan läpi kulkeva tapa ajatella asioita yrityksen asiakkaiden näkökulmasta ja viestiä yrityksen ydinajatuksen pohjalta. Brändityöstä on hyötyä yritykselle kuin yritykselle kokoluokasta ja toimialasta riippumatta.
Opinnäytetyö esittelee erilaisia arvon tuottamisen keinoja ja tutkimustietoa kotimaisista tuotteista kiinnostuneista kuluttajista. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta syntyi pientuottajan brändityökalu, kahdeksanosainen toimintaohje, joka auttaa pientuottajaa kehittämään omaa brändiään arvokkaampaan suuntaan. Pientuottajan brändityökalu tarjoaa käytännöllisiä ideoita, joiden avulla on mahdollista tehdä suunnitelmallista brändityötä myös pienillä resursseilla.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyttiin markkinoinnin ja arvon tuottamisen perusteisiin. Aineisto valittiin asiasanojen avulla vastaamaan mahdollisimman hyvin käsiteltäviin kysymyksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että tuotteiden arvon nostaminen on mahdollista viestimällä asiakkaille tuotteiden ja palvelujen laadusta ja niiden tuottamista arvoista. Asiakkaan kokema tuotteiden arvo ei tarkoita pelkästään tuotteen teknistä laatua, vaan tuote voi tuoda arvoa asiakkaalle myös monilla muilla tavoilla.
Tutkimuksen aikana käsite ”brändi” nousi hyvin tärkeään osaan. Brändi tarkoittaa asiakkaan mielikuvaa siitä, mitä arvoa tuote tai palvelu hänelle tuottaa. Tämä mielikuva muodostuu monista asioista: yrityksen visuaalisesta ilmeestä, yksittäisistä asiakaspalvelutilanteista, tuotteen myyjien olemuksesta jne. Yritys viestii asiakkailleen jatkuvasti, myös silloin, kun asiaan ei kiinnitetä mitään huomiota.
Tutkimuksessa todettiin, että brändi on koko yrityksen toiminnan läpi kulkeva tapa ajatella asioita yrityksen asiakkaiden näkökulmasta ja viestiä yrityksen ydinajatuksen pohjalta. Brändityöstä on hyötyä yritykselle kuin yritykselle kokoluokasta ja toimialasta riippumatta.
Opinnäytetyö esittelee erilaisia arvon tuottamisen keinoja ja tutkimustietoa kotimaisista tuotteista kiinnostuneista kuluttajista. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta syntyi pientuottajan brändityökalu, kahdeksanosainen toimintaohje, joka auttaa pientuottajaa kehittämään omaa brändiään arvokkaampaan suuntaan. Pientuottajan brändityökalu tarjoaa käytännöllisiä ideoita, joiden avulla on mahdollista tehdä suunnitelmallista brändityötä myös pienillä resursseilla.