Network to Get Work -tapahtuman kävijätutkimus 2015 ja kehittämissuunnitelma
Salmi, Hanne (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Salmi, Hanne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303661
Tiivistelmä
Network to Get Work on Laurea-ammattikorkeakoulun Urapalveluiden vuosittain järjestämä ura- ja rekrytointitapahtuma. Tapahtuman tavoitteena on tuoda yhteen työnantajat ja työnhakijat ja antaa kävijöille vinkkejä urasuunnitteluun ja työnhakuun. Vuonna 2015 Network to Get Work –tapahtuma oli jaettu kahteen tapahtumapäivään ja se järjestettiin 6.10. Tikkurilan kampuksella ja 8.10. Leppävaaran kampuksella. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä aihetta koskevaan teoriaan, toteuttaa kävijätutkimus tapahtuman kävijöille ja luoda tutkimustulosten pohjalta kehittämissuunnitelma, jota voidaan hyödyntää tulevien tapahtumien järjestämisessä. Tapahtuman kävijöille ja näytteilleasettajille toteutettiin erilliset tutkimukset. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää, mitä kehittämiskohteita osallistujien asiakaskokemuksessa on ja miten tapahtuma saavutti tavoitteensa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa, jonka tavoitteena oli tukea toiminnallista osuutta, käsitellään tapahtuman järjestämisen eri vaiheita: suunnittelua, toteuttamista ja jälkimarkkinointia, tapahtuman kävijöiden asiakaskokemuksen muodostumista sekä kävijätutkimuksen toteuttamisen vaiheita. Tämän jälkeen käydään läpi tutkimuksen tuloksia sekä niiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Kävijätutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka linkki lähetettiin osallistujille tapahtuman jälkeen. Tapahtumissa oli yhteensä 1391 rekisteröitynyttä kävijää ja heistä kyselyyn vastasi 185. Näyt-teilleasettajia oli paikalla 38 ja heistä kyselyyn vastasi 16. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yli puolet (59 %) kävijöistä ja lähes kaikki näytteilleasettajista (94 %) piti tapahtumaa vähintäänkin jokseenkin onnistuneena. Tärkeimmiksi kehittämisehdotuksiksi nousivat huomiota herättävämpi markkinointi, tapahtuman pidentäminen sekä kaikkien alojen tarkempi huomioiminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa, jonka tavoitteena oli tukea toiminnallista osuutta, käsitellään tapahtuman järjestämisen eri vaiheita: suunnittelua, toteuttamista ja jälkimarkkinointia, tapahtuman kävijöiden asiakaskokemuksen muodostumista sekä kävijätutkimuksen toteuttamisen vaiheita. Tämän jälkeen käydään läpi tutkimuksen tuloksia sekä niiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Kävijätutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka linkki lähetettiin osallistujille tapahtuman jälkeen. Tapahtumissa oli yhteensä 1391 rekisteröitynyttä kävijää ja heistä kyselyyn vastasi 185. Näyt-teilleasettajia oli paikalla 38 ja heistä kyselyyn vastasi 16. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yli puolet (59 %) kävijöistä ja lähes kaikki näytteilleasettajista (94 %) piti tapahtumaa vähintäänkin jokseenkin onnistuneena. Tärkeimmiksi kehittämisehdotuksiksi nousivat huomiota herättävämpi markkinointi, tapahtuman pidentäminen sekä kaikkien alojen tarkempi huomioiminen.