Esikoululaiset Maailman ympäri -projektin ikuistajina
Kiuru, Anni; Marjatsalo, Essi (2016)
Kiuru, Anni
Marjatsalo, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114114
Tiivistelmä
Tämä työelämän tarpeista lähtenyt toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee tieto- ja viestintäteknisten (tvt-)laitteiden eli digikameran ja taulutietokoneen käytön lisäämistä ja laitteiden
hyödyntämistä erityisesti päiväkodin arjen dokumentoinnissa valokuvauksen keinoin. Opinnäytetyö
toteutettiin yhteistyössä vantaalaisen päiväkodin esikouluikäisten lasten kanssa. Toiminnalliseen
osuuteen kuuluvat viisi toimintatuokiota järjestettiin syksyn 2015 aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä jo olemassa olevien tvt-laitteiden käyttöä päiväkodissa ja
tuoda ne luontevaksi osaksi jokapäiväistä arkea sekä esitellä päiväkodin henkilökunnalle tehtyjen
tuotosten kautta yksi tapa lisää hyödyntää otettuja valokuvia. Tavoitteeseen pyrittiin
valokuvaamalla päiväkodin Matka maailman ympäri –projektia esikouluryhmän kanssa, painottaen
lasten itsensä ottamia valokuvia. Otetuista valokuvista koottiin neljä valokuvakollaasia
ja matkapäiväkirja, jotka ovat opinnäytetyön Esikoululaiset Maailman ympäri –projektin ikuistajina
konkreettiset tuotokset. Toiminnassa keskityttiin laitteiden käytön opastukseen ja hyödyntämiseen dokumentoinnissa, mediakasvatuksellisiin piirteisiin sekä lasten kiinnostuksen
lisäämiseen valokuvausta kohtaan. Osaan kuvista liitettiin kuvatekstit sadutuksen menetelmää
mukaillen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään mediakasvatukseen ja sen rooliin erityisesti varhaiskasvatuksessa
sekä valokuvan käyttöön menetelmänä. Toiminnallisen osuuden kuvauksessa
avataan valokuvausprojektin suunnittelu- ja toteutusvaiheita sekä arviointia. Lopuksi pohditaan
opinnäytetyön eettisyyttä ja luotettavuutta sekä reflektoidaan opinnäytetyöprosessin
aikana tapahtunutta ammatillista kasvua.
Tämän opinnäytetyön myötä yhteistyöpäiväkodin esikouluryhmän lapset oppivat hyödyntämään digikameraa ja taulutietokonetta valokuvauksessa ja henkilökunnalle esiteltiin yksi tapa
käyttää valokuvia. Työn tuotosten kautta myös vanhemmille havainnollistettiin lasten toimintaa ja tapahtumia päiväkodissa.
hyödyntämistä erityisesti päiväkodin arjen dokumentoinnissa valokuvauksen keinoin. Opinnäytetyö
toteutettiin yhteistyössä vantaalaisen päiväkodin esikouluikäisten lasten kanssa. Toiminnalliseen
osuuteen kuuluvat viisi toimintatuokiota järjestettiin syksyn 2015 aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä jo olemassa olevien tvt-laitteiden käyttöä päiväkodissa ja
tuoda ne luontevaksi osaksi jokapäiväistä arkea sekä esitellä päiväkodin henkilökunnalle tehtyjen
tuotosten kautta yksi tapa lisää hyödyntää otettuja valokuvia. Tavoitteeseen pyrittiin
valokuvaamalla päiväkodin Matka maailman ympäri –projektia esikouluryhmän kanssa, painottaen
lasten itsensä ottamia valokuvia. Otetuista valokuvista koottiin neljä valokuvakollaasia
ja matkapäiväkirja, jotka ovat opinnäytetyön Esikoululaiset Maailman ympäri –projektin ikuistajina
konkreettiset tuotokset. Toiminnassa keskityttiin laitteiden käytön opastukseen ja hyödyntämiseen dokumentoinnissa, mediakasvatuksellisiin piirteisiin sekä lasten kiinnostuksen
lisäämiseen valokuvausta kohtaan. Osaan kuvista liitettiin kuvatekstit sadutuksen menetelmää
mukaillen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään mediakasvatukseen ja sen rooliin erityisesti varhaiskasvatuksessa
sekä valokuvan käyttöön menetelmänä. Toiminnallisen osuuden kuvauksessa
avataan valokuvausprojektin suunnittelu- ja toteutusvaiheita sekä arviointia. Lopuksi pohditaan
opinnäytetyön eettisyyttä ja luotettavuutta sekä reflektoidaan opinnäytetyöprosessin
aikana tapahtunutta ammatillista kasvua.
Tämän opinnäytetyön myötä yhteistyöpäiväkodin esikouluryhmän lapset oppivat hyödyntämään digikameraa ja taulutietokonetta valokuvauksessa ja henkilökunnalle esiteltiin yksi tapa
käyttää valokuvia. Työn tuotosten kautta myös vanhemmille havainnollistettiin lasten toimintaa ja tapahtumia päiväkodissa.