Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen
Unkila, Arttu (2016)
Unkila, Arttu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa kohdeyritykselle ISO 9001 -standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä. Tavoitteena oli luoda järjestelmä, joka sulautetaan osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Lisäksi tavoitteena oli rakentaa laadunhallintajärjestelmä, jonka avulla kohdeyritys voi hakea ISO 9001 -laatusertifikaattia. Laadunhallintajärjestelmän luomisprosessi toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kohdeyrityksen myyntipäällikön kanssa. Kohdeyrityksellä ei ollut käytössä aiempaa laadunhallintajärjestelmää, mikä korosti opinnäytetyön haasteellisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin rakentamalla kohdeyritykselle erilaisia laadunhallinnan kannalta oleellisia järjestelmiä sekä luomalla koko yritykselle yhtenäisiä ohjeita ja toimintatapoja. Järjestelmän rakentamista ohjasi ISO 9001 -standardissa esitetyt laadunhallintajärjestelmän vaatimukset, jotka kohdeyrityksen järjestelmän tuli täyttää.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle luotiin laadunhallintajärjestelmäraportti, joka toimii myös yrityksen laatukäsikirjana. Laadunhallintajärjestelmäraportista käy selville kaikki tieto, mitä tarvitaan yrityksen laadunhallintajärjestelmän toiminnan ymmärtämiseksi. Laadunhallintajärjestelmäraportissa on esitelty ne ohjeet ja toimintatavat, joita noudattamalla kohdeyritys todentaa täyttävänsä ISO 9001 -standardin vaatimukset toiminnassaan. Koska kohdeyritykselle luotu laadunhallintajärjestelmäraportti sisältää luottamuksellista aineistoa, se on liitetty tähän opinnäytetyöhön kokonaisuudessaan salaisena.
Seuraavana haasteena järjestelmän rakentamisen jälkeen on kuitenkin järjestelmän onnistunut käyttöönotto, mikä vaatii varsinkin yrityksen johdolta selkeää panostusta ja sitoutumista. Järjestelmän rakentamisvaiheessa kävi kuitenkin selväksi, että kohdeyrityksellä on aito halu rakentaa toimiva laadunhallintajärjestelmä, mikä helpottaa käyttöönoton onnistumista sekä järjestelmän jatkuvaa kehitystä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle luotiin laadunhallintajärjestelmäraportti, joka toimii myös yrityksen laatukäsikirjana. Laadunhallintajärjestelmäraportista käy selville kaikki tieto, mitä tarvitaan yrityksen laadunhallintajärjestelmän toiminnan ymmärtämiseksi. Laadunhallintajärjestelmäraportissa on esitelty ne ohjeet ja toimintatavat, joita noudattamalla kohdeyritys todentaa täyttävänsä ISO 9001 -standardin vaatimukset toiminnassaan. Koska kohdeyritykselle luotu laadunhallintajärjestelmäraportti sisältää luottamuksellista aineistoa, se on liitetty tähän opinnäytetyöhön kokonaisuudessaan salaisena.
Seuraavana haasteena järjestelmän rakentamisen jälkeen on kuitenkin järjestelmän onnistunut käyttöönotto, mikä vaatii varsinkin yrityksen johdolta selkeää panostusta ja sitoutumista. Järjestelmän rakentamisvaiheessa kävi kuitenkin selväksi, että kohdeyrityksellä on aito halu rakentaa toimiva laadunhallintajärjestelmä, mikä helpottaa käyttöönoton onnistumista sekä järjestelmän jatkuvaa kehitystä tulevaisuudessa.