Opiskelijoiden odotukset ylemmältä ammattikorkeakoulututkinnolta : Case: Restonomi ja tradenomi, YAMK
Korhonen, Soile (2016)
Korhonen, Soile
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604094083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604094083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa YAMK:n restonomi- ja tradenomikoulutuksen merkityksestä ja vaikutuksista työmarkkinoille opiskelijanäkökulmasta. Tutkimuskysymykset koskivat YAMK-koulutukseen hakeutuneiden odotuksia ja valmistuneiden kokemuksia sekä koulutusalojen alakohtaisia eroja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys koostui arviointitutkimuksesta, koulutuksen vaikuttavuuden arviointimalleista ja arvon hierarkian rakentumisesta tässä prosessissa. Tutkimuskohteina olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun keväällä 2014 YAMK:n restonomi- ja tradenomikoulutukseen hakeutuneet ja YAMK:n restonomi- ja tradenomikoulutuksesta valmistuneet aikavälillä 1.1.2008 – 28.2.2015. Tutkimuskyselyt tehtiin hakeneille paperisella kyselylomakkeella ja valmistuneille sähköisenä Webropol-kyselynä.
Tulosten perusteella hakijoiden odotukset YAMK-koulutuksesta ovat suurempia verrattaessa valmistuneiden vastaaviin tuloksiin. Molemmissa ryhmissä arvotettiin eniten asiantuntijuuden syvenemistä ja kehittymistä sekä kasvamista ihmisenä, ja niitä voidaan pitää elinikäisen oppimisen edellytyksinä. Myös arvostus tulevaisuuden työmarkkinoilla koettiin tutkinnon kautta saavutettavaksi arvoksi.
Tulosten perusteella YAMK-tutkinnon kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota YAMK-tutkinnon tunnettavuuden lisäämiseen, työelämän tuen vahvistamiseen ja opiskelijoiden keskinäistä verkostoitumista lisääviin menetelmiin. Kehittämisehdotuksena opiskelijoiden tulisikin laatia koulutuksen vaikuttavuussuunnitelma yhdessä koulutusorganisaation ja työelämän edustajien kanssa henkilökohtaisen opintosuunnitelman sijaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys koostui arviointitutkimuksesta, koulutuksen vaikuttavuuden arviointimalleista ja arvon hierarkian rakentumisesta tässä prosessissa. Tutkimuskohteina olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun keväällä 2014 YAMK:n restonomi- ja tradenomikoulutukseen hakeutuneet ja YAMK:n restonomi- ja tradenomikoulutuksesta valmistuneet aikavälillä 1.1.2008 – 28.2.2015. Tutkimuskyselyt tehtiin hakeneille paperisella kyselylomakkeella ja valmistuneille sähköisenä Webropol-kyselynä.
Tulosten perusteella hakijoiden odotukset YAMK-koulutuksesta ovat suurempia verrattaessa valmistuneiden vastaaviin tuloksiin. Molemmissa ryhmissä arvotettiin eniten asiantuntijuuden syvenemistä ja kehittymistä sekä kasvamista ihmisenä, ja niitä voidaan pitää elinikäisen oppimisen edellytyksinä. Myös arvostus tulevaisuuden työmarkkinoilla koettiin tutkinnon kautta saavutettavaksi arvoksi.
Tulosten perusteella YAMK-tutkinnon kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota YAMK-tutkinnon tunnettavuuden lisäämiseen, työelämän tuen vahvistamiseen ja opiskelijoiden keskinäistä verkostoitumista lisääviin menetelmiin. Kehittämisehdotuksena opiskelijoiden tulisikin laatia koulutuksen vaikuttavuussuunnitelma yhdessä koulutusorganisaation ja työelämän edustajien kanssa henkilökohtaisen opintosuunnitelman sijaan.