Kestävän työmatkaliikkumisen edistäminen : Case: Pyörällä töihin -kilpailu
Intovuori, Hanna-Leena (2016)
Intovuori, Hanna-Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus, Valonia. Organisaation toiminnan tavoitteena on auttaa Varsinais-Suomen kuntia, yrityksiä sekä asukkaita pienentämään hiilijalanjälkeään sekä parantamaan ekotehokkuuttaan ja ympäristövastuullisuuttaan.
Opinnäytetyön tutkimusosion tarkoituksena oli tuottaa kehitysehdotuksia Valonian järjestämästä Pyörällä töihin -kilpailusta sekä selvittää, miten kestävää työmatkaliikkumista voidaan edistää vuoden 2015 Pyörällä töihin -kilpailuun osallistuneissa työpaikoissa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2016 verkkokyselynä. Kyselyn kohderyhmänä olivat Pyörällä töihin -kilpailuun osallistuneiden työpaikkojen työntekijät. Kyselyyn vastasi 472 henkilöä. Kyselyn vastaanotti 176 työpaikkaa, joista 126 työpaikkaa osallistui kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli siten noin 76 prosenttia.
Vastaajien määrän olisi pitänyt olla korkeampi, jotta tuloksista olisi voitu tehdä luotettavampia ja yleistettävämpiä johtopäätöksiä. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että kestävää työmatkaliikkumista voitaisiin edistää vastaajien keskuudessa eniten työsuhdematkalipulla, liukuvalla työajalla sekä toimivilla ja asianmukaisilla henkilöstötiloilla. Tuloksista nousi esille monia Pyörällä töihin -kilpailun kehitysehdotuksia. Ehdotukset koskivat muun muassa tiedottamista, kilpailuaikaa, kilpailun ajankohtaa sekä palkitsemiskäytäntöjä. Tulosten pohjalta kilpailua aiotaan uudistaa tulevina vuosina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liikenteen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia, liikkumisen ohjausta sekä kestävän liikkumisen edistämiskeinoja ja niistä saatavia hyötyjä. Pyörällä töihin -kilpailu toimii viitekehyksessä esimerkkinä seututasolla toteutettavasta liikkumisen ohjaustyöstä.
Opinnäytetyön tutkimusosion tarkoituksena oli tuottaa kehitysehdotuksia Valonian järjestämästä Pyörällä töihin -kilpailusta sekä selvittää, miten kestävää työmatkaliikkumista voidaan edistää vuoden 2015 Pyörällä töihin -kilpailuun osallistuneissa työpaikoissa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2016 verkkokyselynä. Kyselyn kohderyhmänä olivat Pyörällä töihin -kilpailuun osallistuneiden työpaikkojen työntekijät. Kyselyyn vastasi 472 henkilöä. Kyselyn vastaanotti 176 työpaikkaa, joista 126 työpaikkaa osallistui kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli siten noin 76 prosenttia.
Vastaajien määrän olisi pitänyt olla korkeampi, jotta tuloksista olisi voitu tehdä luotettavampia ja yleistettävämpiä johtopäätöksiä. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että kestävää työmatkaliikkumista voitaisiin edistää vastaajien keskuudessa eniten työsuhdematkalipulla, liukuvalla työajalla sekä toimivilla ja asianmukaisilla henkilöstötiloilla. Tuloksista nousi esille monia Pyörällä töihin -kilpailun kehitysehdotuksia. Ehdotukset koskivat muun muassa tiedottamista, kilpailuaikaa, kilpailun ajankohtaa sekä palkitsemiskäytäntöjä. Tulosten pohjalta kilpailua aiotaan uudistaa tulevina vuosina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liikenteen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia, liikkumisen ohjausta sekä kestävän liikkumisen edistämiskeinoja ja niistä saatavia hyötyjä. Pyörällä töihin -kilpailu toimii viitekehyksessä esimerkkinä seututasolla toteutettavasta liikkumisen ohjaustyöstä.