Myynnin haasteet kauneudenhoitoalan B2B-myyntityössä
Pulkkinen, Rosa (2016)
Pulkkinen, Rosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita myyntiedustajat kohtaavat business- to-business-myyntityössään kauneudenhoitoalan organisaatiossa. Tutkimuksessa selvitettiin yhteistyöyrityksen myyntihenkilöstön työtyytyväisyys yleisellä tasolla. Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi suomalainen kauneudenhoitoalan yritys, joka myy ja markkinoi kauneus- ja hyvinvointituotteita alan ammattilaisille ja kuluttajille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiedustajan ammattia, työnkuvaa, motivaatiotekijöitä ja myynnin haasteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia teoreettisen viitekehyksen pohjalta myyntihenkilöstön työtyytyväisyyttä mittaava kvantitatiivinen kyselytutkimus. Myyntiedustajien tehtävä oli pohtia omaa työtyytyväisyyttään arvioimalla eri tekijöiden tärkeyttä työssään valmiiksi annetun asteikon avulla.
Yhteenvetona todettiin, että yhteistyöyrityksen myyntihenkilöstön työtyytyväisyys vastaushetkellä on ollut hyvä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että työn itsenäisyys, työn sisällön monipuolisuus ja asiakkaiden palaute motivoivat myyntiedustajia myyntityössä eniten. Myyntiedustajat antoivat positiivista palautetta tavoitteiden realistisuudesta sekä rakentavan palautteen riittävästä saannista. Haastavimmaksi osa-alueeksi myyntityössä koettiin uusasiakashankinta. Kuormittavia tekijöitä myyjän työssä olivat kiire, ajaminen ja myyntipaineet. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat sisäiseen viestintään liittyvät seikat, kuten edustajien tarpeiden kuuntelu, asioiden hoitaminen alusta loppuun asti, myyntimateriaalien parantaminen sekä yhtenäisempi viestintä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiedustajan ammattia, työnkuvaa, motivaatiotekijöitä ja myynnin haasteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia teoreettisen viitekehyksen pohjalta myyntihenkilöstön työtyytyväisyyttä mittaava kvantitatiivinen kyselytutkimus. Myyntiedustajien tehtävä oli pohtia omaa työtyytyväisyyttään arvioimalla eri tekijöiden tärkeyttä työssään valmiiksi annetun asteikon avulla.
Yhteenvetona todettiin, että yhteistyöyrityksen myyntihenkilöstön työtyytyväisyys vastaushetkellä on ollut hyvä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että työn itsenäisyys, työn sisällön monipuolisuus ja asiakkaiden palaute motivoivat myyntiedustajia myyntityössä eniten. Myyntiedustajat antoivat positiivista palautetta tavoitteiden realistisuudesta sekä rakentavan palautteen riittävästä saannista. Haastavimmaksi osa-alueeksi myyntityössä koettiin uusasiakashankinta. Kuormittavia tekijöitä myyjän työssä olivat kiire, ajaminen ja myyntipaineet. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat sisäiseen viestintään liittyvät seikat, kuten edustajien tarpeiden kuuntelu, asioiden hoitaminen alusta loppuun asti, myyntimateriaalien parantaminen sekä yhtenäisempi viestintä.