Infrasuunnittelu Oy:n laatujärjestelmä
Haataja, Antti (2009)
Haataja, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003032717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003032717
Tiivistelmä
Organisaatioiden toiminnan tuloksia seurataan nykyään entistä tarkemmin. Hyvin organisoitu laatujärjestelmä on organisaatiolle yksi elinehdoista. Laatu ei kosketa pelkästään tuotteiden laatua vaan se vaikuttaa koko organisaation toimintaan ja koskee kaikkia sen tasoja. Infrasuunnittelu Oy:ssä vakiintuneiden toimintatapojen pohjalta päätettiin laatia organisoitu laatujärjestelmä. Laatujärjestelmä ei pelkästään selkeytä toimintatapoja vaan auttaa myös resurssien hallintaa ja tuo kustannussäästöjä. Laadun parantamistyö muuttuu järjestelmälliseksi ja se on hallittavissa. Yrityksen tavoitteet ovat selkeät ja ne ovat koko henkilöstön tiedossa. Laatujärjestelmän laadintaan osallistui koko Infrasuunnittelu Oy:n henkilökunta. Johdon rooli laatujärjestelmän rakentamisessa, ylläpitämisessä ja kehittämisessä on merkittävä. Johto määrittelee yrityksen vision, strategian ja laatupolitiikan, mikä ohjaa koko yrityksen toimintaa. Johdon on myös seurattava laadun toteuttamista ja saavutettuja tuloksia. Laatujärjestelmä koottiin laatukäsikirjaksi, prosessit kuvattiin sekä laadunhallintalomakkeet luotiin seurantaa varten. Laatukäsikirjaa käytetään yrityksen toimintaa ohjaavana oppaana, tarjousasiakirjojen liitteenä sekä ennen kaikkea lupauksena toiminnan laadukkuudesta. Prosessikuvaukset helpottavat seuraamaan toimintojen eri vaiheita sekä antavat informaatiota toiminnan kehittämistä varten. Laadun kehittäminen on moniportainen prosessi. Infrasuunnittelu Oy on astunut ensimmäiselle portaalle laadun kehittämistyössä. Laatujärjestelmä on luotu ja edellytykset järjestelmän sertifioimiselle on olemassa. Infrasuunnittelun lähitulevaisuuden tavoite on hakea Rakentamisen laatu ry:n sertifioima RALA-pätevyys.