Avoimen etsijän vaellus : ohjaajan roolit devising-prosessissa
Ervasti, Siiri (2016)
Ervasti, Siiri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214726
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii kiteyttämään kirjoittajan omia havaintoja devising-teatterin tekijänä sekä jäsentelemään ohjaajan rooleja ryhmälähtöisesti tuotettavan esityksen harjoitusprosessissa. Opinnäytetyö pohjaa niin kirjoittajan omiin kokemuksiin devisingista kuin myös luettuun materiaaliin. Opinnäytetyö voisi toimia eräänlaisena ohjekirjasena devising-ohjaajalle tai kenelle tahansa ryhmälähtöisestä teatterista kiinnostuneelle. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty erinäisiä devising-työtavasta, nykyteatterista sekä improvisaatiosta kertovia teoksia. Lähdeteoksia ovat olleet mm. Keith Johnstonen Impro, Anne Bogartin Ohjaaja valmistautuu sekä Alison Oddeyn Devising theatre.
Tutkielma listaa aluksi devising-työtavan peruspiirteitä, pohtien työtavan mahdollisuuksia ja sitä, miten se eroaa perinteisestä teatterista. Opinnäytetyön perustana on ajatus siitä, että devising on teatterin tekemisen asenne, jossa teatteriin suhtaudutaan ryhmätaiteena. Tämän jälkeen tutkielma siirtyy pohtimaan tärkeintä tutkimuskysymystä, sitä mikä on tai voisi olla ohjaajan rooli devising-prosessissa. Opinnäytetyö ehdottaa ohjaajan roolin jaettavaksi neljään osaan, jotka ovat dramaturgi, ryhmän ohjaaja, prosessin ohjaaja ja esityksen ohjaaja. Kappale erittelee kunkin roolin merkitystä esityksen valmistamisen prosessissa. Seuraava kappale pohtii ohjaajan haasteita ja sitä, kuinka näihin haasteisiin tulisi vastata. Lopun yhteenvedossa pohditaan vielä kevyesti ohjaajan kädenjälkeä ryhmälähtöisesti tuotettavassa teoksessa.
Tutkielma listaa aluksi devising-työtavan peruspiirteitä, pohtien työtavan mahdollisuuksia ja sitä, miten se eroaa perinteisestä teatterista. Opinnäytetyön perustana on ajatus siitä, että devising on teatterin tekemisen asenne, jossa teatteriin suhtaudutaan ryhmätaiteena. Tämän jälkeen tutkielma siirtyy pohtimaan tärkeintä tutkimuskysymystä, sitä mikä on tai voisi olla ohjaajan rooli devising-prosessissa. Opinnäytetyö ehdottaa ohjaajan roolin jaettavaksi neljään osaan, jotka ovat dramaturgi, ryhmän ohjaaja, prosessin ohjaaja ja esityksen ohjaaja. Kappale erittelee kunkin roolin merkitystä esityksen valmistamisen prosessissa. Seuraava kappale pohtii ohjaajan haasteita ja sitä, kuinka näihin haasteisiin tulisi vastata. Lopun yhteenvedossa pohditaan vielä kevyesti ohjaajan kädenjälkeä ryhmälähtöisesti tuotettavassa teoksessa.