Liikuntaresepti 5.–9.-luokkalaisille : Opas liikunnan harrastamiseen Valkeakoskella
Virtanen, Emmi (2016)
Virtanen, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285290
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Valkeakosken kaupungin kouluterveydenhuolto. Kysyttäessä Valkeakosken kouluterveydenhoitajilta aiheita opinnäytetyöhön nousi esiin tarve liikuntaoppaalle, joka sisältäisi Valkeakosken liikuntamahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liikuntaneuvontaa kouluterveydenhuollossa ja vaikuttaa nuorten liikuntamotivaatioon. Tavoitteena oli tuottaa Valkeakosken nuorille liikuntaopas, joka ohjaa ja kannustaa nuorta liikkumaan sekä tutustuttaa kasvavan nuoren oman asuin kaupungin liikuntatarjontaan. Lisäksi opas toimii kouluterveydenhoitajien työvälineenä liikuntaneuvonnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on avattu 5.–9.-luokkalaisten elämään vaikuttavia tekijöitä kuten fyysisiä ja psyykkisiä sekä ympäristöön liittyviä muutoksia. Tämän jälkeen on paneuduttu nuorten liikuntatottumuksiin ja -suosituksiin sekä liikunnasta saataviin hyötyihin. Myös liikuntakasvatusta on käsitelty eri näkökulmista teoreettisessa viitekehyksessä. Lähteinä on käytetty pääosin alle kymmenen vuotta vanhaa kirjallisuutta. Lisäksi käytössä on ollut paljon luotettavia internetlähteitä.
Yleisesti nuorten liikunnan harrastaminen vähenee huomattavasti murrosiässä. Liikunnasta saatavat hyödyt vaikuttavat sekä fyysiseen-, psyykkiseen- että sosiaaliseenkin kasvuun ja hyvinvointiin ja liikkumattomuus voi aiheuttaa erilaisia ongelmia jo nuoruusiässä. Lisäksi lapsuudessa ja nuoruudessa opittu liikkumisen malli ja liikuntamyönteisyys vaikuttavat liikkumiseen myöhemmällä iällä. Vastaavaa opasta, johon on kerätty liikunnan hyötyjä ja ohjeita 5.–9.-luokkalaisille sekä Valkeakosken kaupungin liikuntamahdollisuuksia ei ole tehty.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liikuntaneuvontaa kouluterveydenhuollossa ja vaikuttaa nuorten liikuntamotivaatioon. Tavoitteena oli tuottaa Valkeakosken nuorille liikuntaopas, joka ohjaa ja kannustaa nuorta liikkumaan sekä tutustuttaa kasvavan nuoren oman asuin kaupungin liikuntatarjontaan. Lisäksi opas toimii kouluterveydenhoitajien työvälineenä liikuntaneuvonnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on avattu 5.–9.-luokkalaisten elämään vaikuttavia tekijöitä kuten fyysisiä ja psyykkisiä sekä ympäristöön liittyviä muutoksia. Tämän jälkeen on paneuduttu nuorten liikuntatottumuksiin ja -suosituksiin sekä liikunnasta saataviin hyötyihin. Myös liikuntakasvatusta on käsitelty eri näkökulmista teoreettisessa viitekehyksessä. Lähteinä on käytetty pääosin alle kymmenen vuotta vanhaa kirjallisuutta. Lisäksi käytössä on ollut paljon luotettavia internetlähteitä.
Yleisesti nuorten liikunnan harrastaminen vähenee huomattavasti murrosiässä. Liikunnasta saatavat hyödyt vaikuttavat sekä fyysiseen-, psyykkiseen- että sosiaaliseenkin kasvuun ja hyvinvointiin ja liikkumattomuus voi aiheuttaa erilaisia ongelmia jo nuoruusiässä. Lisäksi lapsuudessa ja nuoruudessa opittu liikkumisen malli ja liikuntamyönteisyys vaikuttavat liikkumiseen myöhemmällä iällä. Vastaavaa opasta, johon on kerätty liikunnan hyötyjä ja ohjeita 5.–9.-luokkalaisille sekä Valkeakosken kaupungin liikuntamahdollisuuksia ei ole tehty.