Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vanhemman ohjaaminen, kun nuorella on Aspergerin oireyhtymä, kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Kolu, Anna-Liisa (2016)

 
Avaa tiedosto
theseusversio.pdf (1.001Mt)
Lataukset: 


Kolu, Anna-Liisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295658
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Erikoissairaanhoidossa neuropsykiatristen diagnoosien saaneiden nuorten määrä on puolitoistakertaistunut vuodesta 2008 vuoteen 2012. Aspergerin oireyhtymä, joka kuuluu ns. autismin kirjon häiriöihin ja joka on myös yksi neuropsykiatrisista diagnooseista, pitäisi tunnistaa, ennen kuin lapsi lähtee kouluun. Usein käy kuitenkin niin, että tutkimuksiin hakeudutaan vasta murrosiässä. Tuolloin neurologisesti oireilevilla nuorilla on usein vaikeuksia selvitä nuoruusikään liittyvistä kehityshaasteista ja näkyvin oire voikin olla psykiatrinen oire, kuten ahdistus tai masennus, jonka seurauksena nuori ohjataan hoitoon nuorisopsykiatriaan.

Koska Asperger-nuoren arjen tulee olla kuntouttavaa, korostuu vanhempien rooli kuntouttajina. Tähän vaativaan työhön vanhemmat tarvitsevat tukea ammattilaisilta, joilla tulee olla riittävästi tietoa autismista, nuorelle kuuluvista eduista ja palveluista sekä toimintakykyä lisäävästä kuntoutuksesta. Tässä opinnäytetyössä kuvataan vanhemman ohjaamista, kun nuorella on Aspergerin oireyhtymä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Asperger-nuorten kanssa työskentelevien tietotaitoa Asperger-nuorten vanhempien kohtaamisessa ja yhteistyöhön motivoimisessa.

Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, ja kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa mukaan otetut julkaisut on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistona on kymmenen eri julkaisua, joista on etsitty 13–21-vuotiaiden Asperger-nuorten vanhempien toivomuksia heille annettavasta ohjauksesta sekä ohjaajien ominaisuuksista.

Tulosten mukaan vanhemmat kaipasivat tietoa lapsen diagnoosista. Tiedon tulisi olla oikeaan aikaan annettua ja sitä tulisi tarjota aktiivisesti. Vanhemmat toivoivat myös yhtä toimipistettä tai henkilöä, jolta tämän tiedon saisi ja joka jakaisi vastuun tiedon siirtämisestä lapsen kanssa työskentelevien kesken. Vanhempien kanssa työskentelevien ammattilaisten tulisi kohdata vanhemmat arvostavasti oman lapsensa asiantuntijoina. Lapsen erityisyyden hyväksyminen on raskas ja aikaa vievä prosessi, johon vanhemmat toivovat tukea. Vanhemmat kaipasivat myös konkreettista apua arkeensa, ja sen vuoksi ohjausta toivottiin annettavan myös kotioloissa.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta voitaneen suositella, että terveydenhuoltohenkilöstön autismitietoisuutta tulisi lisätä ja organisaatioissa tulisi miettiä, miten palvelut olisi mahdollista keskittää tietyille työntekijöille tai yksiköille, jotta vanhemmat kokisivat hoitovastuun olevan yhdessä paikassa. Täydennyskoulutusta tarvitaan myös vuorovaikutustaitojen edistämiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste