Karhen Rakennus Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen
Arvola, Joona (2016)
Arvola, Joona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uudis- ja korjausrakentamisen parissa toimivan Karhen Rakennus Oy:n laatujärjestelmä kokonaisuudessaan. Pääasiassa vuosien varrella vain laatujärjestelmän lomakkeita on päivitetty ja lisäksi kansion väliin on lisätty esimerkiksi koosteita muuttuneista työturvallisuusvaatimuksista.
Laatu voidaan nähdä eri näkökulmista ja siksi onkin tärkeää määritellä laadun erilaiset mittaustavat. Rakennushankkeessa valmistuskeskeinen laatu on avainasemassa ja antaa edellytykset asiakastyytyväisyydelle. Laatua voidaan mitata mm. lopputarkastuksen virheiden määrästä tai takuukorjauksien kustannuksista.
Perusta laadukkaalle toiminnalle tulee selkeästä laatujärjestelmästä, jossa yrityksen laatupolitiikan toteuttaminen käytännössä on kuvattu selkeinä prosesseina. Kehitetyn laatujärjestelmän tavoite on palvella yritystä helppokäyttöisenä työkaluna ja samalla antaa asiakkaalle selkeä kuva yrityksen laaduntuottoedellytyksistä.
Työmaan laatutoiminnoilla varmistetaan yksittäisen työmaan sujuminen laatujärjestelmän menettelyiden mukaan. Laatutoimintoja ovat mm. työmaan laatusuunnitelma ja tehtäväkohtaiset laatusuunnitelmat sekä laadunvarmistus.
Laatujärjestelmän kehittämisessä hyödynnettiin yrityksen vanhaa laatujärjestelmää, jossa toimintaohjeet tarjoustoiminnasta takuukorjauksiin käytiin läpi prosessimuodossa. Laatujärjestelmään lisättiin tärkeäksi koettuja prosesseja, kuten lisä- ja muutostyö menettely ja dokumentointi. Lisäksi laatujärjestelmän jaotteluun, rakenteeseen ja yleisilmeeseen kiinnitettiin huomiota.
Laatu voidaan nähdä eri näkökulmista ja siksi onkin tärkeää määritellä laadun erilaiset mittaustavat. Rakennushankkeessa valmistuskeskeinen laatu on avainasemassa ja antaa edellytykset asiakastyytyväisyydelle. Laatua voidaan mitata mm. lopputarkastuksen virheiden määrästä tai takuukorjauksien kustannuksista.
Perusta laadukkaalle toiminnalle tulee selkeästä laatujärjestelmästä, jossa yrityksen laatupolitiikan toteuttaminen käytännössä on kuvattu selkeinä prosesseina. Kehitetyn laatujärjestelmän tavoite on palvella yritystä helppokäyttöisenä työkaluna ja samalla antaa asiakkaalle selkeä kuva yrityksen laaduntuottoedellytyksistä.
Työmaan laatutoiminnoilla varmistetaan yksittäisen työmaan sujuminen laatujärjestelmän menettelyiden mukaan. Laatutoimintoja ovat mm. työmaan laatusuunnitelma ja tehtäväkohtaiset laatusuunnitelmat sekä laadunvarmistus.
Laatujärjestelmän kehittämisessä hyödynnettiin yrityksen vanhaa laatujärjestelmää, jossa toimintaohjeet tarjoustoiminnasta takuukorjauksiin käytiin läpi prosessimuodossa. Laatujärjestelmään lisättiin tärkeäksi koettuja prosesseja, kuten lisä- ja muutostyö menettely ja dokumentointi. Lisäksi laatujärjestelmän jaotteluun, rakenteeseen ja yleisilmeeseen kiinnitettiin huomiota.