Turvallisuuskulttuuri säteilyn käytössä: Perehdytysvideomateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille itsenäiseen työskentelyyn
Sjöman, Hanna; Isotalo, Heidi (2016)
Sjöman, Hanna
Isotalo, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025870
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lääketieteellinen säteilyn käyttö perustuu säteilylainsäädäntöön. Turvallisten toimintatapojen omaksuminen edellyttää lääketieteellisen säteilyn käyttäjältä laaja-alaista perehtymistä aiheeseen. Röntgenhoitajaopiskelijalle ammattitaidon kehittyminen sekä turvallisuuskulttuurin omaksuminen on tärkeää. Opiskelijoiden tulee teoriatiedon lisäksi hallita myös säteilyä tuottavien laitteiden käyttö. Videoiden käyttö opetuksessa on lisääntynyt ja ne koetaan tehokkaana opetusmenetelmänä. Videot ovat myös hyödyllinen apuväline kerratessa jo opittuja asioita.
Projektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toimiva ja käytännönläheinen perehdytysvideomateriaali aloittaville röntgenhoitajaopiskelijoille. Tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat käyttää videoita perehtyessään ensimmäisiä kertoja simulaatiotilan natiivikuvauslaitteeseen, sekä myöhemmin tehdessään itsenäisiä tehtäviä. Pitkän ajan tavoitteena oli perehdyttää opiskelijat varhaisemmassa vaiheessa säteilyn turvalliseen käyttöön sekä vähentää opettajan tuen tarvetta simulaatiotilassa.
Kokosimme tietoperustan oppimiseen ja säteilyturvallisuuteen liittyvistä artikkeleista, kirjoista sekä säteilyturvakeskuksen ohjeista. Tietoperustaa käytimme hyväksi suunnitellessamme videoiden asiasisältöä.
Videoiden sisältö ja määrä suunniteltiin osittain opiskelijoilta saadun palautteen perusteella sekä ohjausryhmän kanssa yhdessä. Kuvasimme ja editoimme videot itse. Perehdytysvideoiden asiasisältö tarkistutettiin asiantuntijoilla ja aloittavat röntgenhoitajaopiskelijat testasivat valmiiden videoiden toimivuuden. Kaikki antoivat myös kirjallisen palautteen. Jatkossa opetusvideot tulevat aloittavien röntgenhoitajaopiskelijoiden käyttöön perehdytyksen ja itsenäisen harjoittelun tueksi.
Jatkokehityshaasteena videot voisi tuottaa myös muista simulaatiotilan kuvauslaitteista.
Lääketieteellinen säteilyn käyttö perustuu säteilylainsäädäntöön. Turvallisten toimintatapojen omaksuminen edellyttää lääketieteellisen säteilyn käyttäjältä laaja-alaista perehtymistä aiheeseen. Röntgenhoitajaopiskelijalle ammattitaidon kehittyminen sekä turvallisuuskulttuurin omaksuminen on tärkeää. Opiskelijoiden tulee teoriatiedon lisäksi hallita myös säteilyä tuottavien laitteiden käyttö. Videoiden käyttö opetuksessa on lisääntynyt ja ne koetaan tehokkaana opetusmenetelmänä. Videot ovat myös hyödyllinen apuväline kerratessa jo opittuja asioita.
Projektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toimiva ja käytännönläheinen perehdytysvideomateriaali aloittaville röntgenhoitajaopiskelijoille. Tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat käyttää videoita perehtyessään ensimmäisiä kertoja simulaatiotilan natiivikuvauslaitteeseen, sekä myöhemmin tehdessään itsenäisiä tehtäviä. Pitkän ajan tavoitteena oli perehdyttää opiskelijat varhaisemmassa vaiheessa säteilyn turvalliseen käyttöön sekä vähentää opettajan tuen tarvetta simulaatiotilassa.
Kokosimme tietoperustan oppimiseen ja säteilyturvallisuuteen liittyvistä artikkeleista, kirjoista sekä säteilyturvakeskuksen ohjeista. Tietoperustaa käytimme hyväksi suunnitellessamme videoiden asiasisältöä.
Videoiden sisältö ja määrä suunniteltiin osittain opiskelijoilta saadun palautteen perusteella sekä ohjausryhmän kanssa yhdessä. Kuvasimme ja editoimme videot itse. Perehdytysvideoiden asiasisältö tarkistutettiin asiantuntijoilla ja aloittavat röntgenhoitajaopiskelijat testasivat valmiiden videoiden toimivuuden. Kaikki antoivat myös kirjallisen palautteen. Jatkossa opetusvideot tulevat aloittavien röntgenhoitajaopiskelijoiden käyttöön perehdytyksen ja itsenäisen harjoittelun tueksi.
Jatkokehityshaasteena videot voisi tuottaa myös muista simulaatiotilan kuvauslaitteista.