Träning av sociala och emotionella färdigheter för att förebygga mobbning i skolan : Socionomen som skolkurator
Backström, Anna (2016)
Backström, Anna
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025836
Tiivistelmä
Mobbning i skolan är en vardag för många elever och ett problem som skolan arbetar förebyggande mot. Skolan skall uppmuntra eleverna att använda sig av olika färdigheter för att upprätthålla en positiv miljö i skolan. I detta examensarbete redogörs det för hur mobbning i skolan kan förebyggas med träning av sociala och emotionella färdigheter och hur det kan vara ett fungerande verktyg för skolkuratorn. Genom en allmänlitteraturstudie besvaras följande frågeställningar 1) Hur kan mobbning förebyggas i skolan med hjälp av social och emotionell färdighetsträning? 2) Hur syns det socialpedagogiska arbetet i träning av sociala och emotionella färdigheter? 3) Hur kan socionomen som skolkurator använda social och emotionell träning i syfte att förebygga mobbning? Detta arbete inkluderar 9 artiklar som analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Resultatet visar att träning av sociala och emotionella färdigheter främjar elevernas sociala bete- ende och attityder mot varandra. För att nå goda resultat med träningen är det viktigt med en välplanerad plan som schemaläggs i undervisningen samt används under hela skolåret. Social och emotionell träning fungerar bra i det mobbningsförebyggande arbetet då hela skolan inkluderas och är delaktiga i arbetet. Skolan skall fungera som en levande social gemenskap för att alla skall känna sig inkluderade och delaktiga. Socionomen som skolkurator har goda förutsättningar att använda social och emotionell träning i sitt arbete. Med hjälp av sina yrkesetiska principer och kompetenser kan socionomen som skolkurator fungera som en trygg vuxen som främjar elevernas sociala och emotionella utveckling och som stöd för det mobbningsförebyggande arbetet. Bullying in schools is an everyday life for many students and a problem that the school is trying to prevent. The school shall encourage students to use different skills to maintain a positive environment in school. This thesis describes how bullying in school can be prevented with exercises of social and emotional skills, and how it can be an effective tool for the school counselor. Through a literature study following questions will be answered 1) How can training of social and emotional skills prevent bullying in school? 2) How does the social pedagogical work appear in the training of social and emotional skills? 3) How can the social pedagogue as a school counselor use social and emotional training in order to prevent bullying? This work has included 9 articles, which have been analyzed by a content analysis method.
The results show that training of social and emotional skills promotes students ́ social behavior and attitudes towards each other. In order to achieve good results with the training, it is important to have a well-conceived plan that is scheduled in the curriculum and is used throughout the school year. Social and emotional training works well in the bullying prevention when the whole school is included and involved in the work. The school will serve as a social fellowship so everyone can feel included and involved. The social pedagogue as a school counselor has good prerequisites devices to use social and emotional training in their work. Through their professional ethics and competences the social pedagogue as a school counselor can serve as a safe adult that promote students social and emotional development and as a support for the bullying prevention work.
Resultatet visar att träning av sociala och emotionella färdigheter främjar elevernas sociala bete- ende och attityder mot varandra. För att nå goda resultat med träningen är det viktigt med en välplanerad plan som schemaläggs i undervisningen samt används under hela skolåret. Social och emotionell träning fungerar bra i det mobbningsförebyggande arbetet då hela skolan inkluderas och är delaktiga i arbetet. Skolan skall fungera som en levande social gemenskap för att alla skall känna sig inkluderade och delaktiga. Socionomen som skolkurator har goda förutsättningar att använda social och emotionell träning i sitt arbete. Med hjälp av sina yrkesetiska principer och kompetenser kan socionomen som skolkurator fungera som en trygg vuxen som främjar elevernas sociala och emotionella utveckling och som stöd för det mobbningsförebyggande arbetet.
The results show that training of social and emotional skills promotes students ́ social behavior and attitudes towards each other. In order to achieve good results with the training, it is important to have a well-conceived plan that is scheduled in the curriculum and is used throughout the school year. Social and emotional training works well in the bullying prevention when the whole school is included and involved in the work. The school will serve as a social fellowship so everyone can feel included and involved. The social pedagogue as a school counselor has good prerequisites devices to use social and emotional training in their work. Through their professional ethics and competences the social pedagogue as a school counselor can serve as a safe adult that promote students social and emotional development and as a support for the bullying prevention work.