PRO24-järjestelmän käyttäjäkokemuksen kehittäminen
Hakulinen, Vilma (2016)
Hakulinen, Vilma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025829
Tiivistelmä
SK Protect Oy on yritysturvallisuuspalveluita tarjoava kotimainen yritys. Sen palveluihin kuuluu PRO24-niminen turvallisuuden toiminnanohjausjärjestelmä. Järjestelmälle koettiin tarpeelliseksi tehdä selvitys käyttäjäkokemuksesta ja erityisesti käytettävyydestä. Tutkimuksessa selvitettiin PRO24-järjestelmän käyttäjäkokemus. Tavoitteena oli saada kuvaus järjestelmän käyttäjäkokemuksesta sekä antaa kehitysideoita järjestelmän jatkokehittelyä varten.
Käyttäjäkokemusta selvitettiin ensin kyselyllä, joka toteutettiin puhelimitse. Vastaajina olivat järjestelmää käyttävät asiakkaat. Kyselyyn saatiin 13 vastausta. Kyselyllä selvitettiin sitä, miten järjestelmää käytetään ja mielipiteitä siitä. Kyselyn avulla järjestelmälle luotiin kaksi fiktiivistä käyttäjäpersoonaa. Seuraavaksi järjestelmälle tehtiin asiantuntija-arviointi. Arvioinnin suoritti tutkimuksen tekijä muistilistan avulla. Kyselyn perusteella kehitettiin käytettävyystestin tehtävät. Käytettävyystestiin osallistui seitsemän henkilöä, jotka olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoita sekä opettajia. Käytettävyystestissä käytettiin Tobii-silmänliikekameraa havainnoimaan testikäyttäjien silmänliikkeitä näytöllä. Järjestelmän tuotekehitystä varten tehtiin myös benchmarking eli vertailuanalyysi vastaavien järjestelmien kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville käyttäjien kokemus PRO24-järjestelmästä. Käytettävyystestissä ja heuristisessa arvioinnissa esille tulleisiin ongelmiin annettiin tutkimuksen lopussa parannusehdotuksia. Näitä parannusehdotuksia, luotuja käyttäjäpersoonia ja löydettyjä muiden vastaavien järjestelmien hyviä ominaisuuksia voidaan jatkossa hyödyntää järjestelmän tuotekehityksessä. Näiden tulosten avulla yritys voi jatkossa parantaa PRO24-järjestelmän käyttäjäkokemusta entisestään.
Käyttäjäkokemusta selvitettiin ensin kyselyllä, joka toteutettiin puhelimitse. Vastaajina olivat järjestelmää käyttävät asiakkaat. Kyselyyn saatiin 13 vastausta. Kyselyllä selvitettiin sitä, miten järjestelmää käytetään ja mielipiteitä siitä. Kyselyn avulla järjestelmälle luotiin kaksi fiktiivistä käyttäjäpersoonaa. Seuraavaksi järjestelmälle tehtiin asiantuntija-arviointi. Arvioinnin suoritti tutkimuksen tekijä muistilistan avulla. Kyselyn perusteella kehitettiin käytettävyystestin tehtävät. Käytettävyystestiin osallistui seitsemän henkilöä, jotka olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoita sekä opettajia. Käytettävyystestissä käytettiin Tobii-silmänliikekameraa havainnoimaan testikäyttäjien silmänliikkeitä näytöllä. Järjestelmän tuotekehitystä varten tehtiin myös benchmarking eli vertailuanalyysi vastaavien järjestelmien kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville käyttäjien kokemus PRO24-järjestelmästä. Käytettävyystestissä ja heuristisessa arvioinnissa esille tulleisiin ongelmiin annettiin tutkimuksen lopussa parannusehdotuksia. Näitä parannusehdotuksia, luotuja käyttäjäpersoonia ja löydettyjä muiden vastaavien järjestelmien hyviä ominaisuuksia voidaan jatkossa hyödyntää järjestelmän tuotekehityksessä. Näiden tulosten avulla yritys voi jatkossa parantaa PRO24-järjestelmän käyttäjäkokemusta entisestään.