Pennunomistajien ostokäyttäytyminen - Case: Musti ja Mirri Oy
Santala, Emilia (2016)
Santala, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia pennunomistajien ostokäyttäytymistä ja tiedonhakua osana ostoprosessia. Tarkoituksena oli selvittää, mistä pennunomistaja etsii ja saa tietoa tehdessään pennulleen tuote-, ruoka- ja palveluhankintoja ja mitä välinettä pennunomistaja käyttää tiedonhakuun. Tutkimusongelmaksi muodostui se, mitä pennunomistajien ostokäyttäytymiseen liittyy ja millaisia kulutustottumuksia kohderyhmälle oli jo ehtinyt muodostua. Kohderyhmänä olivat ne pennunomistajat, jotka tutkimuksen toteuttamishetkellä omistivat alle vuoden ikäisen koiranpennun.
Tutkimuksen toimeksiantajayritys Musti ja Mirri Oy otti alkuvuodesta 2016 mobiilisovelluksen käyttöön, jonka yhdeksi käyttäjäryhmäksi pennunomistajat tulevaisuudessa tulevat. Pennunomistajien ostokäyttäytymisen tutkiminen ja kohderyhmän kartoittaminen on merkittävä osa sovelluskehitystyön tukemiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, jossa käsitellään alan kirjallisiin materiaaleihin tukeutuen yksilön ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia, näkökulmana yksimarkkinointipsykologian alahaarana toimiva yksilöpsykologia. Teoreettinen osio pitää sisällään myös tarkemman kuvauksen pennunomistajista kohderyhmänä ja koiraalan markkinoista Suomessa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimuksellisessa osiossa sovellettiin opinnäytetyön teoreettisia malleja yksilön ostokäyttäytymiseen liittyen. Tutkimuksen aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 1072 pennunomistajaa ympäri Suomea. Tutkimustulokset
osoittavat, että pennunomistajat ovat hyvin kiinnostuneita koira-alan palveluista. Suurin osa saa tietoa eri tuotteista ja palveluista internetistä ja sosiaalisesta mediasta. Viiteryhmien ja mielipidejohtajien merkitys ostokäyttäytymiseen on merkittävä ja valtaosa pennunomistajista käyttää mobiililaitetta tiedonhakuun.
Tutkimuksen toimeksiantajayritys Musti ja Mirri Oy otti alkuvuodesta 2016 mobiilisovelluksen käyttöön, jonka yhdeksi käyttäjäryhmäksi pennunomistajat tulevaisuudessa tulevat. Pennunomistajien ostokäyttäytymisen tutkiminen ja kohderyhmän kartoittaminen on merkittävä osa sovelluskehitystyön tukemiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, jossa käsitellään alan kirjallisiin materiaaleihin tukeutuen yksilön ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia, näkökulmana yksimarkkinointipsykologian alahaarana toimiva yksilöpsykologia. Teoreettinen osio pitää sisällään myös tarkemman kuvauksen pennunomistajista kohderyhmänä ja koiraalan markkinoista Suomessa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimuksellisessa osiossa sovellettiin opinnäytetyön teoreettisia malleja yksilön ostokäyttäytymiseen liittyen. Tutkimuksen aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 1072 pennunomistajaa ympäri Suomea. Tutkimustulokset
osoittavat, että pennunomistajat ovat hyvin kiinnostuneita koira-alan palveluista. Suurin osa saa tietoa eri tuotteista ja palveluista internetistä ja sosiaalisesta mediasta. Viiteryhmien ja mielipidejohtajien merkitys ostokäyttäytymiseen on merkittävä ja valtaosa pennunomistajista käyttää mobiililaitetta tiedonhakuun.