Sosiaalisen median rooli kunnan viestinnässä
Selkämaa, Kati (2016)
Selkämaa, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median roolia kunnan viestinnässä sekä tutkia, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään kuntien viestinnässä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa, tutustuttiin sen tunnetuimpiin sovelluksiin sekä perehdyttiin kuntien viestintään yleisesti. Työssä tarkasteltiin myös kuntien viestintään vaikuttavia ja sitä sääteleviä lakeja. Kuntien sosiaalisen median käyttöön tutustuttiin Kuntaliiton tekemän viestintätutkimuksen tulosten pohjalta.
Empiriaosuudessa tutustuttiin Pirkkalan kunnan some-strategiaan ja selvitettiin, miten strategiassa asetetut määrälliset, sisällölliset ja laadulliset tavoitteet oli saavutettu. Tavoitteiden toteutumista selvitettiin tutkimalla Pirkkalan kunnan Facebook- ja Twitter-tilien päivitysten määrää sekä päivitysten laatua. Tavoitteiden toteutumisen selvittämiseksi haastateltiin myös Pirkkalan kunnan kansliapäällikköä ja tiedottajaa. Saatujen tulosten perusteella pyrittiin antamaan kunnalle kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen perusteella Pirkkalan kunnan some-strategian osalta johtopäätökset olivat varsin selkeät, some-strategiassa asetetut tavoitteet oli pääosin saavutettu. Kehitysehdotukset koskivat lähinnä vuorovaikutteisuuden lisäämistä ja johtoryhmän jäsenten aktivoimista sosiaalisen median käyttöön.
Sosiaalisen media rooli kuntien viestinnässä on nykypäivänä varsin merkittävä. Lähes kaikki Suomen kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median käyttö on koko ajan yleistymässä myös kuntasektorilla. Sosiaalinen media on nopeaa ja vuorovaikutteista viestintää, joka sopii erinomaisesti myös julkiselle sektorille.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa, tutustuttiin sen tunnetuimpiin sovelluksiin sekä perehdyttiin kuntien viestintään yleisesti. Työssä tarkasteltiin myös kuntien viestintään vaikuttavia ja sitä sääteleviä lakeja. Kuntien sosiaalisen median käyttöön tutustuttiin Kuntaliiton tekemän viestintätutkimuksen tulosten pohjalta.
Empiriaosuudessa tutustuttiin Pirkkalan kunnan some-strategiaan ja selvitettiin, miten strategiassa asetetut määrälliset, sisällölliset ja laadulliset tavoitteet oli saavutettu. Tavoitteiden toteutumista selvitettiin tutkimalla Pirkkalan kunnan Facebook- ja Twitter-tilien päivitysten määrää sekä päivitysten laatua. Tavoitteiden toteutumisen selvittämiseksi haastateltiin myös Pirkkalan kunnan kansliapäällikköä ja tiedottajaa. Saatujen tulosten perusteella pyrittiin antamaan kunnalle kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen perusteella Pirkkalan kunnan some-strategian osalta johtopäätökset olivat varsin selkeät, some-strategiassa asetetut tavoitteet oli pääosin saavutettu. Kehitysehdotukset koskivat lähinnä vuorovaikutteisuuden lisäämistä ja johtoryhmän jäsenten aktivoimista sosiaalisen median käyttöön.
Sosiaalisen media rooli kuntien viestinnässä on nykypäivänä varsin merkittävä. Lähes kaikki Suomen kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median käyttö on koko ajan yleistymässä myös kuntasektorilla. Sosiaalinen media on nopeaa ja vuorovaikutteista viestintää, joka sopii erinomaisesti myös julkiselle sektorille.