Tieto- ja viestintätekniikan infrastruktuuri ja osaaminen Saimaan ammattikorkeakoulussa vuonna 2009 : raportti opetushenkilökunnan tuloksista
Juvonen, Pasi (2010)
Juvonen, Pasi
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155663
Tiivistelmä
Tässä raportissa esitetään tulokset tieto- ja viestintätekniikan (TVT) infrastruktuuri ja osaaminen - kyselystä, joka toteutettiin Saimaan ammattikorkeakoulun opetushenkilölle joulukuussa 2009. Kysely toteutettiin lomakekyselynä ja siihen vastasi 58 opetushenkilökuntaan kuuluvaa eli 40 % opetushenkilökunnasta.
Kyselyssä vastaajaa pyydettiin arvioimaan omaa osaamista liittyen TVT:n käyttöön Likertin asteikolla (1–5, 1 = heikko, 5 = erinomainen), sekä arvioimaan oman työpisteensä tietotekniikan infrastruktuuria. Lisäksi kerättiin laadullista aineistoa pyytämällä vastaajia pohtimaan TVT:n
kehittämistä Saimaan ammattikorkeakoulussa ja listaamaan omia koulutustarpeitaan. Lisäksi opetushenkilökuntaa pyydettiin arvioimaan verkko-opetuksen roolia omalla opetusalallaan.
TVT-kyselyyn vastanneista opetushenkilökuntaan kuuluneista henkilöistä hieman yli puolet arvioi, että käyttäisi enemmän tieto- ja viestintätekniikkaa, mikäli saisi sen käyttämiseen lisää koulutusta. Keskeisimpiä esille nostettuja koulutustarpeita olivat toimisto-ohjelmien versiomuutoksiin liittyvä koulutus, Moodle -oppimisympäristö, verkkokurssien tekeminen sekä sosiaalisen median työkalut.
Yli kolme neljästä vastaajasta arvioi tietoturvallisuuteen liittyvän osaamisensa enintään tyydyttäväksi. Muun henkilökunnan osalta tulos on samankaltainen ja aiheesta on syytä järjestää koulutusta koko Saimaan ammattikorkeakoulun henkilökunnalle.
Melkein 90 % opetushenkilökuntaan kuuluneista TVT-kyselyyn vastanneista oli tyytyväinen työpaikkansa TVT:n infrastruktuurin tasoon. Avoimessa TVT:n infrastruktuuriin liittyvässä palautteessa toivottiin lähinnä lisää tulostimena, skannerina ja kopiokoneena toimivia
monitoimilaitteita.
Verkko-opettamiseen roolin arvioitiin olevan tulevaisuudessa entistä vahvempi ja siihen liittyviä koulutustarpeita, sekä opintojaksojen suunnittelua että työkalukoulutuksia, arvioitiin jatkossa tarvittavan entistä enemmän. Avoimessa palautteessa esitettiin myös huoli siitä, miten
opetushenkilökunnalla varmistetaan mahdollisuus osallistua koulutuksiin.
Opetushenkilökunnan TVT-kyselyn tuloksia käytetään lähtötietoina vuoden 2010 TVT - koulutussuunnitelmia tarkennettaessa. TVT-kyselyn tuloksena nousseita koulutusteemoja ovat mm. tietotuvallisuus, verkkokurssien rakentaminen ja tekijänoikeudet. TVT:n nykytilan kuvaaminen
toimii myös osaltaan TVT -toimintasuunnitelman ja strategiantyön pohjana.
Kyselyssä vastaajaa pyydettiin arvioimaan omaa osaamista liittyen TVT:n käyttöön Likertin asteikolla (1–5, 1 = heikko, 5 = erinomainen), sekä arvioimaan oman työpisteensä tietotekniikan infrastruktuuria. Lisäksi kerättiin laadullista aineistoa pyytämällä vastaajia pohtimaan TVT:n
kehittämistä Saimaan ammattikorkeakoulussa ja listaamaan omia koulutustarpeitaan. Lisäksi opetushenkilökuntaa pyydettiin arvioimaan verkko-opetuksen roolia omalla opetusalallaan.
TVT-kyselyyn vastanneista opetushenkilökuntaan kuuluneista henkilöistä hieman yli puolet arvioi, että käyttäisi enemmän tieto- ja viestintätekniikkaa, mikäli saisi sen käyttämiseen lisää koulutusta. Keskeisimpiä esille nostettuja koulutustarpeita olivat toimisto-ohjelmien versiomuutoksiin liittyvä koulutus, Moodle -oppimisympäristö, verkkokurssien tekeminen sekä sosiaalisen median työkalut.
Yli kolme neljästä vastaajasta arvioi tietoturvallisuuteen liittyvän osaamisensa enintään tyydyttäväksi. Muun henkilökunnan osalta tulos on samankaltainen ja aiheesta on syytä järjestää koulutusta koko Saimaan ammattikorkeakoulun henkilökunnalle.
Melkein 90 % opetushenkilökuntaan kuuluneista TVT-kyselyyn vastanneista oli tyytyväinen työpaikkansa TVT:n infrastruktuurin tasoon. Avoimessa TVT:n infrastruktuuriin liittyvässä palautteessa toivottiin lähinnä lisää tulostimena, skannerina ja kopiokoneena toimivia
monitoimilaitteita.
Verkko-opettamiseen roolin arvioitiin olevan tulevaisuudessa entistä vahvempi ja siihen liittyviä koulutustarpeita, sekä opintojaksojen suunnittelua että työkalukoulutuksia, arvioitiin jatkossa tarvittavan entistä enemmän. Avoimessa palautteessa esitettiin myös huoli siitä, miten
opetushenkilökunnalla varmistetaan mahdollisuus osallistua koulutuksiin.
Opetushenkilökunnan TVT-kyselyn tuloksia käytetään lähtötietoina vuoden 2010 TVT - koulutussuunnitelmia tarkennettaessa. TVT-kyselyn tuloksena nousseita koulutusteemoja ovat mm. tietotuvallisuus, verkkokurssien rakentaminen ja tekijänoikeudet. TVT:n nykytilan kuvaaminen
toimii myös osaltaan TVT -toimintasuunnitelman ja strategiantyön pohjana.