Kaikkien Koti - tilasta tuotteeksi
Lehto, Johanna (2016)
Lehto, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisuja Satakunnan Ammattikorkeakoulun Kaikkien Kodin palveluiden tuotteistamiseen, hinnoitteluun ja tunnettuuteen liittyen. Palvelutarjooman tuotteistustyön alkuvaiheessa selvitettiin tuotteistamisen perusteita teorian avulla sekä kartoitettiin eri tuotteistusmenetelmiä. Selvitystyön tuloksena päädyttiin tekemään Kaikkien Kodin palvelutarjooma hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja. Palvelutarjooma suunniteltiin yhteistyössä työn tilaajan kanssa.
Ratkaisuja palvelujen tuotteistamiseen ja hinnoitteluun haettiin selvittämällä kyselyn ja benchmarkingin avulla vastaavien mallitilojen toimintaa ja palveluita sekä etsimällä näiden toiminnan ja palvelutuotannon hyviä käytäntöjä.
Potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta Kaikkien Kotiin ja uusiin palvelutuotteisiin sekä yhteistyöhön selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyt lähetettiin 134 yritykselle ja 73 yhdistykselle. Lisäksi yksityishenkilöiltä kerättiin vastauksia kyselyyn Huittisten Seniorimessuilla syksyllä 2015. Yksityishenkilöiltä saatiin yhteensä 17 vastausta.
Yksi opinnäytetyön myötä valmistunut palvelukokonaisuus testattiin myös käytännössä. Ammattiopisto Luovin 2 opiskelijaryhmää testasivat Kirjurinluodon retkipaketin. Palvelun testauksesta kerättiin ja analysoitiin palaute sekä asiakkaalta että Kaikkien Kodin henkilökunnalta. Palautetta hyödynnetään jatkossa retkipakettien sisällön suunnittelussa.
Tuotteistaminen aloitettiin kartoittamalla asiakaskohderyhmät. Asiakaskohderyhmiksi valittiin yritykset, ryhmät, yksityishenkilöt ja ammattilaiset. Jokaiselle kohderyhmälle suunniteltiin useammasta eri palvelusta koostuvat palvelukokonaisuudet. Palvelut koostuvat moduuleista, joista asiakas voi koota haluamansa palvelukokonaisuuden. Valmiit moduulit helpottavat palvelun myyntiä ja toteutusta sekä hinnoittelua. Palveluprosessit kuvattiin ja tilaajan sisäiseen käyttöön laadittiin jokaisesta palvelusta tuotekortti myynnin ja palvelun tuotannon tueksi. Palvelujen hinnoitteluun tehtiin Excel-ohjelmalla hinnoittelutyökalu, jolla tuotteelle on mahdollista laskea omakustannushinta ja myyntihinta sekä määritellä tavoitekate.
Ratkaisuja palvelujen tuotteistamiseen ja hinnoitteluun haettiin selvittämällä kyselyn ja benchmarkingin avulla vastaavien mallitilojen toimintaa ja palveluita sekä etsimällä näiden toiminnan ja palvelutuotannon hyviä käytäntöjä.
Potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta Kaikkien Kotiin ja uusiin palvelutuotteisiin sekä yhteistyöhön selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyt lähetettiin 134 yritykselle ja 73 yhdistykselle. Lisäksi yksityishenkilöiltä kerättiin vastauksia kyselyyn Huittisten Seniorimessuilla syksyllä 2015. Yksityishenkilöiltä saatiin yhteensä 17 vastausta.
Yksi opinnäytetyön myötä valmistunut palvelukokonaisuus testattiin myös käytännössä. Ammattiopisto Luovin 2 opiskelijaryhmää testasivat Kirjurinluodon retkipaketin. Palvelun testauksesta kerättiin ja analysoitiin palaute sekä asiakkaalta että Kaikkien Kodin henkilökunnalta. Palautetta hyödynnetään jatkossa retkipakettien sisällön suunnittelussa.
Tuotteistaminen aloitettiin kartoittamalla asiakaskohderyhmät. Asiakaskohderyhmiksi valittiin yritykset, ryhmät, yksityishenkilöt ja ammattilaiset. Jokaiselle kohderyhmälle suunniteltiin useammasta eri palvelusta koostuvat palvelukokonaisuudet. Palvelut koostuvat moduuleista, joista asiakas voi koota haluamansa palvelukokonaisuuden. Valmiit moduulit helpottavat palvelun myyntiä ja toteutusta sekä hinnoittelua. Palveluprosessit kuvattiin ja tilaajan sisäiseen käyttöön laadittiin jokaisesta palvelusta tuotekortti myynnin ja palvelun tuotannon tueksi. Palvelujen hinnoitteluun tehtiin Excel-ohjelmalla hinnoittelutyökalu, jolla tuotteelle on mahdollista laskea omakustannushinta ja myyntihinta sekä määritellä tavoitekate.