Se dem lyckas : Ett verktyg för att stöda utvecklingsprocessen i föreningar
Hagman, Irene (2016)
Hagman, Irene
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096684
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att stöda österbottniska ungdomsföreningar i ut- vecklingen av deras verksamhet. Målet var att utforma ett verktyg som involverar ung- domarna i föreningens verksamhet. Genom detta verktyg skall ungdomarna kunna på- verka mera i ungdoms- och fritidssektorn i kommunen. Arbetet är gjort i samarbete med uppdragsgivaren Svenska Österbottens Ungdomsförbund.
Metoden som används i examensarbetet är coaching samt att unga får träffas, disku- tera och dela erfarenheter med varandra. I mitt examensarbete redogör jag vilka teo- rier och modeller jag grundat mitt verktyg på. Jag skriver om GROW-modellen som fun- gerat som bas för utvecklingen av mitt verktyg och processmodellen ”Förening i ut- veckling”. I arbetet presenterar jag den litteratur jag läst om delaktighet, coaching och dialog. Jag redogör hur jag utformat verktyget och beskriver arbetsprocessen samt re- sultatet.
Det resultat jag kommit fram till är att det utarbetade verktyget fungerar bra som en snabbstart till utveckling av verksamheten i ungdomsföreningar. Verktyget kan anpas- sas till olika grupper, situationer och behov. The aim of this thesis was to support the Ostrobothnia youth associations in the devel- opment of their activities. The goal was to design a tool involving young people in the organizations’ work. With this tool should young people are able to influence more than before in the youth and leisure sector in the municipalities. My study was com- missioned by and conducted in cooperation with the Swedish Ostrobothnian Youth Or- ganization.
The method used in the thesis is coaching and young people meeting to discuss and share experiences with each other. In my thesis I present the theories and models I based my tools on. I write about the GROW model which served as the basis for the de- veloping of my tool and process model “Associations in development”. In the work I present the literature I have read on participation, coaching and dialoge. I describe how I designed the tool and describe the process as well as the outcome.
The result I have come to is that the tool works well as a quick start to the develop- ment of the activities in the youth associations. The tool can be adapted for different groups, situations and needs.
Metoden som används i examensarbetet är coaching samt att unga får träffas, disku- tera och dela erfarenheter med varandra. I mitt examensarbete redogör jag vilka teo- rier och modeller jag grundat mitt verktyg på. Jag skriver om GROW-modellen som fun- gerat som bas för utvecklingen av mitt verktyg och processmodellen ”Förening i ut- veckling”. I arbetet presenterar jag den litteratur jag läst om delaktighet, coaching och dialog. Jag redogör hur jag utformat verktyget och beskriver arbetsprocessen samt re- sultatet.
Det resultat jag kommit fram till är att det utarbetade verktyget fungerar bra som en snabbstart till utveckling av verksamheten i ungdomsföreningar. Verktyget kan anpas- sas till olika grupper, situationer och behov.
The method used in the thesis is coaching and young people meeting to discuss and share experiences with each other. In my thesis I present the theories and models I based my tools on. I write about the GROW model which served as the basis for the de- veloping of my tool and process model “Associations in development”. In the work I present the literature I have read on participation, coaching and dialoge. I describe how I designed the tool and describe the process as well as the outcome.
The result I have come to is that the tool works well as a quick start to the develop- ment of the activities in the youth associations. The tool can be adapted for different groups, situations and needs.