Vanhemmat ja varhaiskasvattajat osallisina kiusaamista ehkäisevän suunnitelman laatimisessa päiväkodissa
Mäki, Laura; Yrtti, Sanna (2016)
Mäki, Laura
Yrtti, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma erääseen hämeenlinnalaiseen yksityiseen päiväkotiin yhteistyössä vanhempien ja varhaiskasvattajien kanssa. Aihe tälle opinnäytetyölle saatiin työelämän pyynnöstä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien ja vanhempien näkemyksiä kiusaamisesta, sen ehkäisystä ja siihen puuttumisesta ja laatia näiden tietojen pohjalta päiväkotiin kiusaamisen ehkäisysuunnitelma osaksi päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Työn taustalla keskeisimpiä teorioita olivat varhaiskasvatukseen, päivähoitoon, osallisuuteen, kiusaamiseen ja sen ehkäisyyn ja puuttumiseen liittyvät teoriat. Tässä opinnäytetyössä toteutettava tutkimus oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin varhaiskasvattajien teemahaastatteluilla. Lisäksi aineistona käytettiin aiemmin haastateltujen vanhempien kirjallisia vastauksia. Aineisto analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimuksessa ilmeni vanhempien ja varhaiskasvattajien näkemysten kiusaamisesta, sen ehkäisystä ja siihen puuttumisesta olevan yhteneväisiä. Haastatteluissa korostui varhaiskasvattajien sensitiivisen työotteen ja lapsiryhmän tuntemisen merkitys sekä lapsen edun huomioiminen kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa. Myös ikäryhmien välisten erojen huomioiminen sekä kasvatuskumppanuus kotien ja varhaiskasvattajien välillä nähtiin merkityksellisenä.
Opinnäytetyömme jatkokehitysehdotuksena on tehdä tekemämme päiväkotikohtaisen kiusaamista ehkäisevän suunnitelman lisäksi työyhteisönä omat ryhmäkohtaiset suunnitelmat, sillä ikäkausien välillä on eroja sekä kiusaamisessa, kiusaamiseen puuttumisessa että kiusaamisen ehkäisyssä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien ja vanhempien näkemyksiä kiusaamisesta, sen ehkäisystä ja siihen puuttumisesta ja laatia näiden tietojen pohjalta päiväkotiin kiusaamisen ehkäisysuunnitelma osaksi päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Työn taustalla keskeisimpiä teorioita olivat varhaiskasvatukseen, päivähoitoon, osallisuuteen, kiusaamiseen ja sen ehkäisyyn ja puuttumiseen liittyvät teoriat. Tässä opinnäytetyössä toteutettava tutkimus oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin varhaiskasvattajien teemahaastatteluilla. Lisäksi aineistona käytettiin aiemmin haastateltujen vanhempien kirjallisia vastauksia. Aineisto analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimuksessa ilmeni vanhempien ja varhaiskasvattajien näkemysten kiusaamisesta, sen ehkäisystä ja siihen puuttumisesta olevan yhteneväisiä. Haastatteluissa korostui varhaiskasvattajien sensitiivisen työotteen ja lapsiryhmän tuntemisen merkitys sekä lapsen edun huomioiminen kiusaamisen ehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa. Myös ikäryhmien välisten erojen huomioiminen sekä kasvatuskumppanuus kotien ja varhaiskasvattajien välillä nähtiin merkityksellisenä.
Opinnäytetyömme jatkokehitysehdotuksena on tehdä tekemämme päiväkotikohtaisen kiusaamista ehkäisevän suunnitelman lisäksi työyhteisönä omat ryhmäkohtaiset suunnitelmat, sillä ikäkausien välillä on eroja sekä kiusaamisessa, kiusaamiseen puuttumisessa että kiusaamisen ehkäisyssä.