Palvelumuotoiluprosessi : Ehkäisevän päihdetyön palveluihin
Hupponen, Timo (2016)
Hupponen, Timo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117099
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on palvelumuotoiluprosessi ehkäisevän päihdetyön tuotteisiin. Opinnäytetyön tilaajana on Elämäni Sankari ry, joka on vuonna 1998 perustettu ehkäisevän päihdetyön järjestö. Sen toiminta perustuu ihmisten aitoihin kohtaamisiin pääsääntöisesti kouluissa ja oppilaitoksissa. Alusta asti järjestön toiminnan erityispiirteenä on ollut toimia liikunnan ja muiden harrasteiden puolestapuhujana valistustyössä. Järjestön perustehtävä on ehkäisevän päihdetyön sisältöjen suunnittelu ja toteutus, sekä materiaalin tuottaminen ja erilaisten nuorille suunnattujen tapahtumien järjestäminen. Toiminnan kohderyhmänä ovat olleet 7-20-vuotiaat lapset ja nuoret sekä heidän vanhempia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella järjestön tuotteita palvelumuotoiluprosessina. Palvelumuotoilussa on kyse kokonaisvaltaisesta palvelusta, jossa otetaan huomioon ihmisen tarpeet palvelun tilaamisesta loppupalautteeseen asti. Odotukset järjestöjen tarjoamasta laadusta, osaamisesta ja ammattimaisuudesta ovat kasvaneet. Prosessissa tarkasteltiin järjestön nykyisiä palveluita sekä tulevaisuuden visioita. Opinnäytetyössä käytettiin eDelfoi-menetelmää ja työpajaa nykyisten sekä tulevaisuuden palveluiden tarkasteluun ja kehittämiseen. eDelfoi-paneeliin kutsuttiin palvelun tilaajia, käyttäjiä, järjestön työntekijät sekä hallituksen jäsenet täydennettynä muutamalla asiantuntijalla. Toteutuneeseen työpajaan kutsuttiin työntekijät, asiantuntija sekä hallituksen jäsenet.
Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena voidaan todeta järjestön olevan erilaisten haasteiden edessä. Meneillään on isoja yhteiskunnallisia muutoksia yleisesti sekä epävarmuustekijöitä kestävän rahoituksen löytämiseksi. Järjestön on kyettävä seuraamaan toimintaympäristön muutoksia ja reagoitava niihin. Muuttuva teknologia sekä oppimisympäristöt vaativat järjestöiltä entistä enemmän kouluttautumista. Palvelun laadun takaamiseksi asiakkaiden toiveiden kuuleminen nousee entistä tärkeämmäksi asiaksi järjestön palveluiden onnistuneen kehittämisen kannalta. Asiantuntijuuden merkitys on tulevaisuudessakin merkityksellinen ja palvelun tilaajalle oleellinen asia. Järjestön on oltava mukana tulevaisuudessakin yhteiskunnallisessa keskustelussa ja vaikuttaa omalla asiantuntijuudellaan yleiseen hyvinvointiin.
Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää järjestön kehittämisen tueksi sekä kirkastamaan tulevaisuuden visiota sopivan haasteelliseksi. Tämän työn jatkoksi on mahdollista toteuttaa esimerkiksi opinnäytetyö, jossa tarkastella miten järjestössä on alkanut näkyä tämän työn tulokset ja onko tulevaisuuden visiot tulleet osaksi järjestön toimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella järjestön tuotteita palvelumuotoiluprosessina. Palvelumuotoilussa on kyse kokonaisvaltaisesta palvelusta, jossa otetaan huomioon ihmisen tarpeet palvelun tilaamisesta loppupalautteeseen asti. Odotukset järjestöjen tarjoamasta laadusta, osaamisesta ja ammattimaisuudesta ovat kasvaneet. Prosessissa tarkasteltiin järjestön nykyisiä palveluita sekä tulevaisuuden visioita. Opinnäytetyössä käytettiin eDelfoi-menetelmää ja työpajaa nykyisten sekä tulevaisuuden palveluiden tarkasteluun ja kehittämiseen. eDelfoi-paneeliin kutsuttiin palvelun tilaajia, käyttäjiä, järjestön työntekijät sekä hallituksen jäsenet täydennettynä muutamalla asiantuntijalla. Toteutuneeseen työpajaan kutsuttiin työntekijät, asiantuntija sekä hallituksen jäsenet.
Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena voidaan todeta järjestön olevan erilaisten haasteiden edessä. Meneillään on isoja yhteiskunnallisia muutoksia yleisesti sekä epävarmuustekijöitä kestävän rahoituksen löytämiseksi. Järjestön on kyettävä seuraamaan toimintaympäristön muutoksia ja reagoitava niihin. Muuttuva teknologia sekä oppimisympäristöt vaativat järjestöiltä entistä enemmän kouluttautumista. Palvelun laadun takaamiseksi asiakkaiden toiveiden kuuleminen nousee entistä tärkeämmäksi asiaksi järjestön palveluiden onnistuneen kehittämisen kannalta. Asiantuntijuuden merkitys on tulevaisuudessakin merkityksellinen ja palvelun tilaajalle oleellinen asia. Järjestön on oltava mukana tulevaisuudessakin yhteiskunnallisessa keskustelussa ja vaikuttaa omalla asiantuntijuudellaan yleiseen hyvinvointiin.
Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää järjestön kehittämisen tueksi sekä kirkastamaan tulevaisuuden visiota sopivan haasteelliseksi. Tämän työn jatkoksi on mahdollista toteuttaa esimerkiksi opinnäytetyö, jossa tarkastella miten järjestössä on alkanut näkyä tämän työn tulokset ja onko tulevaisuuden visiot tulleet osaksi järjestön toimintaa.