Yhteisökokous osallisuutta edistämässä : Nuorten osallisuus lastensuojeluyksikön arjessa
Haapala-Tiainen, Titta (2016)
Haapala-Tiainen, Titta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127593
Tiivistelmä
Osallisuuden tulee olla läsnä nuorten arjessa, sillä näiden kokemusten kautta tuetaan muun muassa nuoren myönteisen minäkuvan kehitystä ja annetaan nuorelle mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä. Yhteisökokous on yksi osallisuutta vahvistava toimintamalli, jonka tulisi olla kiinteä osa lastensuojeluyksikön arkea. Yhteisökokouksen tavoitteena on tuottaa nuorille osallisuuden kokemuksia ja tunnetta siitä, että hän kuuluu osaksi yhteisöä. Lastensuojeluyksikössä työskentelevän ohjaajan työllä on merkityksensä osallisuuden kokemusten mahdollistajana, sillä osallisuus syntyy vuorovaikutussuhteessa. Arjessa koetut osallisuuden kokemukset ovat myös osa suurempaa kontekstia, sillä positiiviset kokemukset tukevat nuorta myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössäni olen toimintatutkimuksen avulla kehittänyt lastensuojeluyksikön yhteisökokousta tukemaan nuorten osallisuutta ja tuottamaan kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Opinnäytetyöni nostaa esiin mitä tarkoittaa nuorten osallisuus lastensuojeluyksikön arjessa sekä mikä on lastensuojeluyksikössä työskentelevän ohjaajan työn merkitys osallisuuden edistäjänä.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena. Tutkimus on tehty yhteistyössä Lastensuojeluyksikkö Pihakoivun yhden yksikön henkilökunnan kanssa. Tutkimukseni on rajattu osallisuuden tarkasteluun työntekijän näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty siihen, mitä osallisuudella tarkoitetaan ja mikä on lastensuojeluyksikön työntekijän merkitys nuorten osallisuuden mahdollistajana. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään yhteisökokousta osallisuutta tuottavana väylänä.
Yhteisökokouksen kehittäminen alkoi lähtötilanteen määrittelemisellä ja muutostoimenpiteiden suunnittelulla. Tavoitteena oli kehittää yhteisökokousta, jotta se tarjoaisi nuorille mahdollisuuden päästä vaikuttamaan arjen toimintaan ja antaisi nuorille kokemuksen yhteisöön kuulumisesta. Toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin kautta saatiin yhteisökokoukseen yhteinen toimintamalli, joka tukee yhteisökokousta osallisuutta tuottavana arjen toimintana.
Opinnäytetyössäni olen toimintatutkimuksen avulla kehittänyt lastensuojeluyksikön yhteisökokousta tukemaan nuorten osallisuutta ja tuottamaan kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Opinnäytetyöni nostaa esiin mitä tarkoittaa nuorten osallisuus lastensuojeluyksikön arjessa sekä mikä on lastensuojeluyksikössä työskentelevän ohjaajan työn merkitys osallisuuden edistäjänä.
Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena. Tutkimus on tehty yhteistyössä Lastensuojeluyksikkö Pihakoivun yhden yksikön henkilökunnan kanssa. Tutkimukseni on rajattu osallisuuden tarkasteluun työntekijän näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty siihen, mitä osallisuudella tarkoitetaan ja mikä on lastensuojeluyksikön työntekijän merkitys nuorten osallisuuden mahdollistajana. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään yhteisökokousta osallisuutta tuottavana väylänä.
Yhteisökokouksen kehittäminen alkoi lähtötilanteen määrittelemisellä ja muutostoimenpiteiden suunnittelulla. Tavoitteena oli kehittää yhteisökokousta, jotta se tarjoaisi nuorille mahdollisuuden päästä vaikuttamaan arjen toimintaan ja antaisi nuorille kokemuksen yhteisöön kuulumisesta. Toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin kautta saatiin yhteisökokoukseen yhteinen toimintamalli, joka tukee yhteisökokousta osallisuutta tuottavana arjen toimintana.