Asiakkaille tarjottujen rahoitusvaihtoehtojen myynti
Toikka, Vilma; Pusa, Viivi (2016)
Toikka, Vilma
Pusa, Viivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millä tavoilla rahoitusta kannattaa myydä tietojärjestelmähankinnoissa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää Aineistonkeruumenetelminä käytettiin benchmarkingia, haastattelua, kyselytutkimusta ja vertailua. Tutkimuksen eri vaiheet yhdistettiin vertailuosiossa. Työn tavoitteena on vertailla eri rahoitusvaihtoehtoja. Laadullisella tutkimuksella ja siihen valittujen aineistonkeruumenetelmien avulla varmistettiin, että tutkittavasta aiheesta saadaan mahdollisimman syvällisiä näkökulmia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kaksi eri osa-aluetta: Asiakasrahoituksen ja pääomalaskennan teoriat. Teoria käsitellään mahdollisimman laajasti, jotta se tukisi parhaiten tutkimusosiota. Aineiston laatuun on kiinnitetty huomiota valitsemalla monipuolisesti kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Työssä tarkastellaan erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja selvitetään yrityksen nykyistä tilannetta rahoitusten osalta.
Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, kuinka rahoituksellisia myyntejä kannattaa myydä.Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat tarvitsevat tulevaisuudessa selkeämmän ja yksinkertaisemman tavan nähdä omat rahoitusvaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, että tietojärjestelmäyritys tekee rahoituksellisia myyntejä jonkin verran. Asiakkaat tekevät maksuajallisia ostoja, koska saavat varojaan käyttöön muihinkin investointeihin, eikä heidän tarvitse sitoa kaikkea yhteen investointiin.
Tutkimuksen perusteella rakennetaan myynnin avuksi apuväline, jota tietojärjestelmäyritys pystyy hyödyntämään myyntitilanteissa. Myynnin apuväline on taulukko, jossa esitellään eri rahoitusvaihtoehtoja asiakkaille yksinkertaisessa muodossa. Tämän apuvälineen avulla tietojärjestelmäyritys voi helposti selventää asiakkaille eri rahoitusvaihtoehtojen kustannukset ja hyödyt yritykselle. Se selkeyttää ostotilannetta ja voi lisätä tietojärjestelmäyrityksen rahoituksellisten myyntien osuutta kaupoissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää kaksi eri osa-aluetta: Asiakasrahoituksen ja pääomalaskennan teoriat. Teoria käsitellään mahdollisimman laajasti, jotta se tukisi parhaiten tutkimusosiota. Aineiston laatuun on kiinnitetty huomiota valitsemalla monipuolisesti kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Työssä tarkastellaan erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja selvitetään yrityksen nykyistä tilannetta rahoitusten osalta.
Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, kuinka rahoituksellisia myyntejä kannattaa myydä.Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat tarvitsevat tulevaisuudessa selkeämmän ja yksinkertaisemman tavan nähdä omat rahoitusvaihtoehdot. Tutkimuksessa selvisi, että tietojärjestelmäyritys tekee rahoituksellisia myyntejä jonkin verran. Asiakkaat tekevät maksuajallisia ostoja, koska saavat varojaan käyttöön muihinkin investointeihin, eikä heidän tarvitse sitoa kaikkea yhteen investointiin.
Tutkimuksen perusteella rakennetaan myynnin avuksi apuväline, jota tietojärjestelmäyritys pystyy hyödyntämään myyntitilanteissa. Myynnin apuväline on taulukko, jossa esitellään eri rahoitusvaihtoehtoja asiakkaille yksinkertaisessa muodossa. Tämän apuvälineen avulla tietojärjestelmäyritys voi helposti selventää asiakkaille eri rahoitusvaihtoehtojen kustannukset ja hyödyt yritykselle. Se selkeyttää ostotilannetta ja voi lisätä tietojärjestelmäyrityksen rahoituksellisten myyntien osuutta kaupoissa.