Projektisuunnitelma pop up -joulupuodin perustamiseksi Hangon Ideaco ry:lle
Lehtola, Carolina (2016)
Lehtola, Carolina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kattavan ja selkeän projektisuunnitelman laatiminen Hangon Ideaco Ry:lle pop up- joulupuodin perustamista varten. Hangon Ideaco ry on hankolainen käsityötä edistävä yhdistys, jolla on ollut pop up -toimintaa jo kolmena vuonna. Joulupuodille on havaittu olevan suurta kysyntää. Pop up -joulupuodin toteutus ei kuitenkaan ole sujunut aina ihan mutkattomasti, sillä minkäänlaista ohjeistusta tai projektisuunnitelmaa puodin perustamista varten ei ole koskaan laadittu. Opinnäytetyöni tavoite on ratkaista tämä ongelma. Työn tarve on ilmeinen ja se on syntynyt toimeksiantajan toiveesta.Toimeksiantaja haluaa työn avulla organisoida joulupuoti-toimintaa sekä saada tälle toiminnalle helposti noudatettavan ja kattavan ohjeistuksen, eli projektisuunnitelman. Työn aihevalintaan vaikutti myös tekijän oma kiinnostus pop up -toimintaa ja käsityöläisyyttä kohtaan.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta: raportista, joka sisältää tietoperustan sekä kuvauksen tuotoksen syntymisestä sekä varsinaisesta tuotoksesta eli projektisuunnitelmasta. Tietoperustassa tutustutaan suuren suosion saavuttaneeseen pop up -ilmiöön ja käydään läpi ilmiön syntyä sekä sen soveltuvuutta käsityöläisille ja luoville aloille. Työssä perehdytään pop up -liiketoiminnan mahdollisuuksiin. Tietoperustassa on hyödynnetty monipuolisesti ulkomaista kirjallisuutta sekä Internetistä löytyneitä artikkeleita, koska suomenkielistä, pop up-ilmiötä käsittelevää kirjallisuutta tai aiempaa tutkimus-materiaalia oli niukasti saatavilla. Pop up -ilmiön lisäksi työn tietoperusta kytkeytyy vahvasti myös projektihallinnan aihealueeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään projekti-johtamisen keskeisimpiä asioita pop up -kaupan perustamisen näkökulmasta. Vaikka pop up -kauppa voidaankin mieltää liiketoiminnaksi, tämä työ ei käsittele yrittäjyyttä eikä yrityksen perustamiseen liittyviä seikkoja.
Työn empiirisessä osassa esitellään pop up joulupuodin projektisuunnitelma ja sen toteutukseen johtaneet seikat. Produktissa perehdytään perusteellisesti pop up- kaupan perustamistoimenpiteisiin sekä perustamiseen tarvittaviin resursseihin. Työ sisältää myös perustamisprosessin aikataulutuksen. Produktin kokoamiseen on hyödynnetty kirjoittajan omaa kokemusperäistä tietoa sekä yhdistyksen eri toimijoilta kerättyä asiantuntijatietoa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kattava ja helppokäyttöinen projektisuunnitelma pop up - joulupuodin perustamista varten. Yhdistys aikoo ottaa projektisuunnitelman käyttöönsä jo seuraavaa Joulupuotia pystyttäessään jouluna 2016. Produkti on arvokas tietopaketti myös kaikille muille pop up -toiminnasta kiinnostuneille ja sitä voidaan hyödyntää pop up -myymälän perustamisen runkona. Produkti pitää sisällään kaikki perustamiseen tarvittavat toimenpiteet aikatauluineen. Produkti koostuu useista asiakirjoista ja se on toteutettu lomakemuotoisena. Työ sijoittuu ajallisesti kirjoittajan opintojen loppusuoralle, keväälle 2016. Aikaan, jolloin pop up -kaupat ovat laajalle levittäytyneitä ja pop up- toiminnasta on aistittavissa uusia liiketoiminta mahdollisuuksia.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta: raportista, joka sisältää tietoperustan sekä kuvauksen tuotoksen syntymisestä sekä varsinaisesta tuotoksesta eli projektisuunnitelmasta. Tietoperustassa tutustutaan suuren suosion saavuttaneeseen pop up -ilmiöön ja käydään läpi ilmiön syntyä sekä sen soveltuvuutta käsityöläisille ja luoville aloille. Työssä perehdytään pop up -liiketoiminnan mahdollisuuksiin. Tietoperustassa on hyödynnetty monipuolisesti ulkomaista kirjallisuutta sekä Internetistä löytyneitä artikkeleita, koska suomenkielistä, pop up-ilmiötä käsittelevää kirjallisuutta tai aiempaa tutkimus-materiaalia oli niukasti saatavilla. Pop up -ilmiön lisäksi työn tietoperusta kytkeytyy vahvasti myös projektihallinnan aihealueeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään projekti-johtamisen keskeisimpiä asioita pop up -kaupan perustamisen näkökulmasta. Vaikka pop up -kauppa voidaankin mieltää liiketoiminnaksi, tämä työ ei käsittele yrittäjyyttä eikä yrityksen perustamiseen liittyviä seikkoja.
Työn empiirisessä osassa esitellään pop up joulupuodin projektisuunnitelma ja sen toteutukseen johtaneet seikat. Produktissa perehdytään perusteellisesti pop up- kaupan perustamistoimenpiteisiin sekä perustamiseen tarvittaviin resursseihin. Työ sisältää myös perustamisprosessin aikataulutuksen. Produktin kokoamiseen on hyödynnetty kirjoittajan omaa kokemusperäistä tietoa sekä yhdistyksen eri toimijoilta kerättyä asiantuntijatietoa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kattava ja helppokäyttöinen projektisuunnitelma pop up - joulupuodin perustamista varten. Yhdistys aikoo ottaa projektisuunnitelman käyttöönsä jo seuraavaa Joulupuotia pystyttäessään jouluna 2016. Produkti on arvokas tietopaketti myös kaikille muille pop up -toiminnasta kiinnostuneille ja sitä voidaan hyödyntää pop up -myymälän perustamisen runkona. Produkti pitää sisällään kaikki perustamiseen tarvittavat toimenpiteet aikatauluineen. Produkti koostuu useista asiakirjoista ja se on toteutettu lomakemuotoisena. Työ sijoittuu ajallisesti kirjoittajan opintojen loppusuoralle, keväälle 2016. Aikaan, jolloin pop up -kaupat ovat laajalle levittäytyneitä ja pop up- toiminnasta on aistittavissa uusia liiketoiminta mahdollisuuksia.