Sosiaalisen median hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa
Vikman, Jenni (2016)
Vikman, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalisen median kanavien käyttö vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Tämän lisäksi selvitettiin myös, miten sosiaalisen median kanavia voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnissa luomuelintarvikkeiden kohdalla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi luomuvirvoitusjuomia myyvä Soda Co. HKI, jonka tavoitteena oli kilpailijoista erottuminen pelkästään sisältömarkkinointia käyttäen. Ongelmia kuitenkin toi tiukka kilpailu luomuelintarvikkeiden kategoriassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis selvittää parhaimmat sisältömarkkinointikeinot, jotka tukisivat Soda Co. HKI:n markkinointia tulevaisuudessa. Tätä varten kehitettiin sosiaalisen median käyttäjille suunnattu internetkysely, johon haettiin vastaajia Facebookin kautta keväällä 2016. Kyselyssä kysyttiin kuluttajien elämätilanteesta, sosiaali-sen median käytöstä yleisesti, sisältömarkkinoinnin vaikutuksista sekä lopuksi halukkaat saivat vastata myös luomuelintarvikkeiden käyttöä koskeviin kysymyksiin.
Opinnäytetyötä varten kehitetyn kyselyn vastauksien perusteella pyrittiin saamaan kattava analysointi sosiaalisen median käytön vaikutuksesta kuluttajien ostopäätöksiin. Vastauksien määrä oli odotettua vähäisempi, 81 vastausta, mutta ne auttoivat kuitenkin selventämään suuremmat linjat sisältömarkkinoinnin vaikutuksista. Kyselyn perusteella sisältömarkkinoinnilla on melko suuri vaikutus kuluttajiin, vaikka varsinkin Suomessa sosiaalisen median kanavien käyttö on vielä melko rajallista. Sisältömarkkinoinnin käyttö on kuitenkin kovasti nousussa, joten yritysten ja brändien on hyvä ottaa se huomioon markkinointiaan suunnitellessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi luomuvirvoitusjuomia myyvä Soda Co. HKI, jonka tavoitteena oli kilpailijoista erottuminen pelkästään sisältömarkkinointia käyttäen. Ongelmia kuitenkin toi tiukka kilpailu luomuelintarvikkeiden kategoriassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis selvittää parhaimmat sisältömarkkinointikeinot, jotka tukisivat Soda Co. HKI:n markkinointia tulevaisuudessa. Tätä varten kehitettiin sosiaalisen median käyttäjille suunnattu internetkysely, johon haettiin vastaajia Facebookin kautta keväällä 2016. Kyselyssä kysyttiin kuluttajien elämätilanteesta, sosiaali-sen median käytöstä yleisesti, sisältömarkkinoinnin vaikutuksista sekä lopuksi halukkaat saivat vastata myös luomuelintarvikkeiden käyttöä koskeviin kysymyksiin.
Opinnäytetyötä varten kehitetyn kyselyn vastauksien perusteella pyrittiin saamaan kattava analysointi sosiaalisen median käytön vaikutuksesta kuluttajien ostopäätöksiin. Vastauksien määrä oli odotettua vähäisempi, 81 vastausta, mutta ne auttoivat kuitenkin selventämään suuremmat linjat sisältömarkkinoinnin vaikutuksista. Kyselyn perusteella sisältömarkkinoinnilla on melko suuri vaikutus kuluttajiin, vaikka varsinkin Suomessa sosiaalisen median kanavien käyttö on vielä melko rajallista. Sisältömarkkinoinnin käyttö on kuitenkin kovasti nousussa, joten yritysten ja brändien on hyvä ottaa se huomioon markkinointiaan suunnitellessa.