Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakasjärjestelmä : Kehittämissuunnitelma
Lehtelä, Riikka (2010)
Lehtelä, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155686
Tiivistelmä
Ravintola-alan yritysten välillä vallitsee nykypäivänä kova kilpailu asiakkaista, ja asiakkaat vaativat palveluilta yhä enemmän. Menestyäkseen näissä olosuhteissa on liikeyrityksen kehitettävä toimintaansa jatkuvasti. Tutkimuksellinen kehittämistyö on tärkeä väline yrityksen toiminnan kehittämisessä ja sitä voidaan soveltaa monilla eri osa-alueilla. Tässä opinnäytetyössä tutkimuksellinen kehittämistyö kohdistui yrityksen asiakassuhteisiin. Asiakassuhdemarkkinointia voidaan toteuttaa kolmella eri tasolla, joilla painottuvat erilaiset markkinoinnin keinot. Kun yritys tietää, millaisia siteitä se haluaa asiakkaisiinsa luoda, voidaan asiakassuhdemarkkinoinnissa käytettävä taso päättää.
Tämä opinnäytetyö oli jatkoa vuonna 2005 tehdylle opinnäytetyölle, jossa Kirsi Myllyniemi ja Jenni Tuppurainen suunnittelivat Wood Roasted Restaurants Oy:n ravintoloille kanta-asiakasjärjestelmän. Idea opinnäytetyöhön lähti Wood Roasted Restaurants Oy:n johdolta, joka koki kanta-asiakasjärjestelmään kohdistuvan kehittämistyön ajankohtaiseksi. Tutkimustehtävänä oli kehittää Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakasjärjestelmää siten, että se palvelisi paremmin sekä yrityksen kanta-asiakkaita, että yritystä itseään. Tavoitteena oli viedä kanta-asiakasmarkkinointia eteenpäin asiakassuhdemarkkinoinnin kolmella tasolla. Teoreettisena pohjana käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön teoriaa sekä asiakassuhdemarkkinointia. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus, jonka avulla selvitettiin Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita kanta-asiakkuuteen liittyen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakkaat arvostavat eniten taloudellisella tasolla sitovia etuja, mutta myös sosiaalisen ja rakenteellisen tason etuja kaivataan. Tulosten pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma, jossa yrityksen taloudellisiin etuihin perustuvaa kanta-asiakasjärjestelmää viedään asiakassuhdemarkkinoinnin toiselle ja jopa kolmannelle tasolle. Uudistettu kanta-asiakasjärjestelmä otetaan käyttöön Wood Roasted Restaurants Oy:n kolmessa ravintolassa keväällä 2010.
Tämä opinnäytetyö oli jatkoa vuonna 2005 tehdylle opinnäytetyölle, jossa Kirsi Myllyniemi ja Jenni Tuppurainen suunnittelivat Wood Roasted Restaurants Oy:n ravintoloille kanta-asiakasjärjestelmän. Idea opinnäytetyöhön lähti Wood Roasted Restaurants Oy:n johdolta, joka koki kanta-asiakasjärjestelmään kohdistuvan kehittämistyön ajankohtaiseksi. Tutkimustehtävänä oli kehittää Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakasjärjestelmää siten, että se palvelisi paremmin sekä yrityksen kanta-asiakkaita, että yritystä itseään. Tavoitteena oli viedä kanta-asiakasmarkkinointia eteenpäin asiakassuhdemarkkinoinnin kolmella tasolla. Teoreettisena pohjana käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön teoriaa sekä asiakassuhdemarkkinointia. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus, jonka avulla selvitettiin Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita kanta-asiakkuuteen liittyen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Wood Roasted Restaurants Oy:n kanta-asiakkaat arvostavat eniten taloudellisella tasolla sitovia etuja, mutta myös sosiaalisen ja rakenteellisen tason etuja kaivataan. Tulosten pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma, jossa yrityksen taloudellisiin etuihin perustuvaa kanta-asiakasjärjestelmää viedään asiakassuhdemarkkinoinnin toiselle ja jopa kolmannelle tasolle. Uudistettu kanta-asiakasjärjestelmä otetaan käyttöön Wood Roasted Restaurants Oy:n kolmessa ravintolassa keväällä 2010.