Muotoilija brändinä
Kingelin, Janita (2016)
Kingelin, Janita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188430
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan henkilöbrändejä muotoilualan näkökulmasta. Tavoite on määritellä, mistä muodostuu muotoilijan hyvä henkilöbrändi. Työssä lähdetään liikkeelle käsitteiden määrittelyllä ja selvittämällä, mistä henkilöbrändi muodostuu. Teoriapohjana hyvän henkilöbrändin tekijöiden etsinnässä käytetään brändikirjallisuutta ja brändiasiantuntijoiden verkossa julkaisemaa materiaalia. Teoriaan on tuotu mukaan tekijän omia mielipiteitä ja muotoilualan näkökulmia.
Kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä analysoidaan kolmen menestyneen muotoilijan henkilöbrändejä. Tutkimuskohteita olivat muotoilijat Karim Rashid, Minna Parikka ja Paola Suhonen. Tutkimuksen tuloksena todettiin muotoilijoiden henkilöbrändeissä olevan yhtäläisyyksiä, jotka huomioitiin määriteltäessä, mistä muodostuu muotoilijan hyvä henkilöbrändi.
Johtopäätöksenä todetaan, että muotoilijan hyvä henkilöbrändi muodostuu muun muassa ammattitaidosta, intohimosta muotoilutyöhön ja yrittäjäelämäntapaan, hyvistä esiintymistaidoista, tunnettuudesta ja positiivisesta suhtautumisesta julkisuuteen, sosiaalisessa mediassa esiintymisestä ja itsen markkinoinnista omien intressien mukaan, hyvästä itsetuntemuksesta, brändin jatkuvasta kehittymisestä sekä muotoilijan arvoihin ja ideologiaan perustavasta tyylistä, joka näkyy sekä muotoilussa, ulkoisessa olemuksessa, puitteissa että kaikessa viestinnässä. Työn päätteeksi todetaan, että tutkimus onnistui hyvin sekä kritisoidaan muutamia seikkoja, jotka vaikuttivat tulosten luotettavuuteen.
Työn lopussa käsitellään tutkimuksen ja koko opinnäytteen onnistumista sekä tekijän työskentelyä.
Kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä analysoidaan kolmen menestyneen muotoilijan henkilöbrändejä. Tutkimuskohteita olivat muotoilijat Karim Rashid, Minna Parikka ja Paola Suhonen. Tutkimuksen tuloksena todettiin muotoilijoiden henkilöbrändeissä olevan yhtäläisyyksiä, jotka huomioitiin määriteltäessä, mistä muodostuu muotoilijan hyvä henkilöbrändi.
Johtopäätöksenä todetaan, että muotoilijan hyvä henkilöbrändi muodostuu muun muassa ammattitaidosta, intohimosta muotoilutyöhön ja yrittäjäelämäntapaan, hyvistä esiintymistaidoista, tunnettuudesta ja positiivisesta suhtautumisesta julkisuuteen, sosiaalisessa mediassa esiintymisestä ja itsen markkinoinnista omien intressien mukaan, hyvästä itsetuntemuksesta, brändin jatkuvasta kehittymisestä sekä muotoilijan arvoihin ja ideologiaan perustavasta tyylistä, joka näkyy sekä muotoilussa, ulkoisessa olemuksessa, puitteissa että kaikessa viestinnässä. Työn päätteeksi todetaan, että tutkimus onnistui hyvin sekä kritisoidaan muutamia seikkoja, jotka vaikuttivat tulosten luotettavuuteen.
Työn lopussa käsitellään tutkimuksen ja koko opinnäytteen onnistumista sekä tekijän työskentelyä.