Otium : Trender inom mode och herrkläder
Weckström, Ewa (2016)
Weckström, Ewa
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188452
Tiivistelmä
Trendit leviävät entistä nopeammin ja saavat syntynsä yhä useammin nyky-yhteiskunnassa. Ne vaikuttavat kulutustottumuksiimme ja siihen, mitä viestimme ympärille oleville ihmisille esim. muotitrendeistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten trendit kehittyvät, miten niitä kartoitetaan ja tunnistetaan, jotta niitä voitaisiin soveltaa eri osa-alueilla. Työssä selvitetään myös, miten sosiaalinen media vaikuttaa trendeihin tänä päivänä ja minkälaisia eroja naisten ja miesten trendeissä on havaittavissa.
Opinnäytetyössäni syvennyn muodin trendeihin ja miesten vaatetukseen vuodesta 2015 vuoteen 2017. Tutkin, mitkä tyylit, värit, materiaalit ja siluetit ovat olleet ja tulevat olemaan suosittuja eri vuodenaikoina.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt laadullista kuva-analyysia sekä ennusteita kuvaamassa entisiä, nykyisiä ja tulevia trendejä.
Trendianalyysin ja oman suunnittelutyylini pohjalta olen suunnitellut Athleisuretyylisen miesten kokoelman keväälle/kesälle 2017. Kokoelma esitellään työn loppuosassa. Kokoelman tavoitteena on osoittaa, että mukavuus ja se mikä koetaan visuaalisesti tyydyttäväksi voi kulkea käsi kädessä, sekä laajentaa niukkoja markkinoita miesten muodissa jollain uudella ja innovatiivisella tavalla.
Tutkimus perustuu tietokirjallisuuteen, internetlähteisiin, trendiennusteisiin ja kuvaanalyysiin.
Opinnäytetyössäni syvennyn muodin trendeihin ja miesten vaatetukseen vuodesta 2015 vuoteen 2017. Tutkin, mitkä tyylit, värit, materiaalit ja siluetit ovat olleet ja tulevat olemaan suosittuja eri vuodenaikoina.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt laadullista kuva-analyysia sekä ennusteita kuvaamassa entisiä, nykyisiä ja tulevia trendejä.
Trendianalyysin ja oman suunnittelutyylini pohjalta olen suunnitellut Athleisuretyylisen miesten kokoelman keväälle/kesälle 2017. Kokoelma esitellään työn loppuosassa. Kokoelman tavoitteena on osoittaa, että mukavuus ja se mikä koetaan visuaalisesti tyydyttäväksi voi kulkea käsi kädessä, sekä laajentaa niukkoja markkinoita miesten muodissa jollain uudella ja innovatiivisella tavalla.
Tutkimus perustuu tietokirjallisuuteen, internetlähteisiin, trendiennusteisiin ja kuvaanalyysiin.