Pelaajan sijoitusmenetelmä
Moilanen, Jani (2016)
Moilanen, Jani
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198643
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Elo-lukua, kuinka luokituksen matemaattinen tausta toimii. Elo-luku on alun perin shakissa käytetty niin sanottu kykypiste, joka on myös laajennettu miltei jokaiselle alalle, jossa voidaan kilpailla sijoituksissa.
Pelaajilla on luontainen taipumus kilpailla ja vertailla saavutuksiaan keskenään, joten sijoitusmenetelmille on tarvetta. Ennen peleissä saatettiin vain laskea juoksevalla numerolla saavutettujen pisteiden määrää, mutta tämä menetelmä ei ota pelaajan kykyä huomioon ja palkitsee liialti ahkeria pelaajia.
Tavoitteena oli kehittää sijoitusmenetelmä erääseen peliin, jota varten tutkittiin mahdollisia valmiita ratkaisuja. Vapaasti käytettäviä valmiita ja helppoja ratkaisuja ei ollut olemassa. Elo-luku oli suhteellisen helppo muokata ja toteuttaa mielenkiintoinen sijoitusmenetelmä.
Sijoitusmenetelmiä on monenlaisia, joista jotkin saattavat hyvinkin toimia vain tikapuumallisesti sijainteja vaihtaen. Tässä työssä haluttiin, että pelaajilla olisi niin sanottu kykypiste, jonka avulla heidät voi sijoitella arvolistaan järjestyksessä. Saavutettu menetelmä käyttää Elo-luvun monipuo-lisuutta ja muokkauttavuutta hyväkseen. Menetelmään kehitettiin laajempi skaala pisteitä tukemaan useampaa kuin kahta pelaajaa. Menetelmässä Elo-luvun alkuperäinen matemaattinen kaava muokattiin tukemaan useamman kuin kahden hengen moninpelejä.
Pelaajilla on luontainen taipumus kilpailla ja vertailla saavutuksiaan keskenään, joten sijoitusmenetelmille on tarvetta. Ennen peleissä saatettiin vain laskea juoksevalla numerolla saavutettujen pisteiden määrää, mutta tämä menetelmä ei ota pelaajan kykyä huomioon ja palkitsee liialti ahkeria pelaajia.
Tavoitteena oli kehittää sijoitusmenetelmä erääseen peliin, jota varten tutkittiin mahdollisia valmiita ratkaisuja. Vapaasti käytettäviä valmiita ja helppoja ratkaisuja ei ollut olemassa. Elo-luku oli suhteellisen helppo muokata ja toteuttaa mielenkiintoinen sijoitusmenetelmä.
Sijoitusmenetelmiä on monenlaisia, joista jotkin saattavat hyvinkin toimia vain tikapuumallisesti sijainteja vaihtaen. Tässä työssä haluttiin, että pelaajilla olisi niin sanottu kykypiste, jonka avulla heidät voi sijoitella arvolistaan järjestyksessä. Saavutettu menetelmä käyttää Elo-luvun monipuo-lisuutta ja muokkauttavuutta hyväkseen. Menetelmään kehitettiin laajempi skaala pisteitä tukemaan useampaa kuin kahta pelaajaa. Menetelmässä Elo-luvun alkuperäinen matemaattinen kaava muokattiin tukemaan useamman kuin kahden hengen moninpelejä.