Buffalo Express : Bebop-tyylinen sävellysprojekti ja siitä koostuva sävellyskonsertti keväällä 2016
Junttila, Jussi (2016)
Junttila, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198672
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin bebop-tyyliä säveltämällä kahdeksan kappaletta, jotka esitettiin konsertissa huhtikuussa 2016. Perusajatuksena oli säveltää vanhoihin, kuuluisiin bebopteemoihin ja niiden sointukiertoihin uusia melodioita. Tämä oli yleinen tapa bebopaikakaudella.
Bebop-aikakausi, eli suunnilleen vuodet 1940 -1955, oli hyvin tärkeä vaihe jazzin historiassa: silloin saatiin merkittäviä musiikillisia ideoita harmonian, melodian ja rytmin käsittelyssä. Nuo ideat toimivat ja vaikuttavat vielä nykyäänkin, ja niitä edelleenkin kehitellään modernissa jazzissa.
Sävelsin kahdeksan erityylistä bebop-kappaletta kvintetille, jonka kokoonpano oli saksofoni, trumpetti, piano, basso ja rummut. Seuraavassa luettelossa kerron lyhyesti sävellyksistäni ja siitä mitkä alkuperäiset kappaleet ovat olleet niiden esikuvana:
1) Juxterity (Anthropology): Nopea Bb-rytmikiertokappale 2) Blues for Toots (Blues for Alice): 12 tahdin Bird-blues 3) Buffalo Express (Cherokee): Nopea bebop, esikuvansa mukaan yksinkertainen melodia 4) Assurance (Confirmation): Sointukierto perustuu esikuvalleen, mutta kappale on hidas jazzballadi 5) The Songbird of St. Michael (All the Things You Are): Latin-tyylinen, myös kappaleen introssa on aineksia alkuperäisestä 6) The Pearl (Cherokee): Hidas, kaunis balladi 7) Blue Weety (Billie´s Bounce): 12 tahdin Bb-blueskierto 8) Don Quijote (Donna Lee): Nopea bebop-teema
Sävellysprojektini oli opettavainen: havaitsin, että on hyödyllistä keskittyä rauhassa yhden musiikkityylin opetteluun; jos hallitsee yhden tyylin hyvin, siitä on hyötyä myös kaikkeen muuhunkin musisointiin.
Bebop-aikakausi, eli suunnilleen vuodet 1940 -1955, oli hyvin tärkeä vaihe jazzin historiassa: silloin saatiin merkittäviä musiikillisia ideoita harmonian, melodian ja rytmin käsittelyssä. Nuo ideat toimivat ja vaikuttavat vielä nykyäänkin, ja niitä edelleenkin kehitellään modernissa jazzissa.
Sävelsin kahdeksan erityylistä bebop-kappaletta kvintetille, jonka kokoonpano oli saksofoni, trumpetti, piano, basso ja rummut. Seuraavassa luettelossa kerron lyhyesti sävellyksistäni ja siitä mitkä alkuperäiset kappaleet ovat olleet niiden esikuvana:
1) Juxterity (Anthropology): Nopea Bb-rytmikiertokappale 2) Blues for Toots (Blues for Alice): 12 tahdin Bird-blues 3) Buffalo Express (Cherokee): Nopea bebop, esikuvansa mukaan yksinkertainen melodia 4) Assurance (Confirmation): Sointukierto perustuu esikuvalleen, mutta kappale on hidas jazzballadi 5) The Songbird of St. Michael (All the Things You Are): Latin-tyylinen, myös kappaleen introssa on aineksia alkuperäisestä 6) The Pearl (Cherokee): Hidas, kaunis balladi 7) Blue Weety (Billie´s Bounce): 12 tahdin Bb-blueskierto 8) Don Quijote (Donna Lee): Nopea bebop-teema
Sävellysprojektini oli opettavainen: havaitsin, että on hyödyllistä keskittyä rauhassa yhden musiikkityylin opetteluun; jos hallitsee yhden tyylin hyvin, siitä on hyötyä myös kaikkeen muuhunkin musisointiin.