Henkilökohtainen myyntityö pankkialalla
Härkönen, Paula (2016)
Härkönen, Paula
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198706
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan henkilökohtaisen myyntityön tärkeyttä pankkialalla. Opin-
näytetyön tavoite oli selvittää Haaga-Helian tradenomiopiskelijoiden näkemystä myyntityöstä pankkialalla sekä yleisesti. Työ rajattiin koskemaan pankkialaa Suomessa henkilöasiakkaiden näkökulmasta.
Työn teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrotaan pankkialasta Suomessa, alan kehityksestä sekä asiakkaan tuntemisesta ja hyvästä pankkitavasta. Toises-sa osiossa keskitytään myyntityöhön pankkialalla ja myyntiprosessiin. Lisäksi osiossa käsitellään myyntityöhön pankkialalla liittyvää lainsäädäntöä ja rajoituksia, sekä lopuksi pankkialan eettisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä.
Luvut neljä ja viisi käsittelevät tutkimustani. Tutkimukseni oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja otosjoukkona Haaga-Helian liiketalouden opiskelijat. Luvussa neljä kerrotaan empiirisen tut-kimuksen suunnittelusta ja luvussa viisi käydään läpi kyselyn tuloksia.
Pohdinta osioissa syvennytään tutkimuksen johtopäätöksiin sekä jatkotutkimusmahdollisuuk-siin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tradenomiopiskelijoiden mielestä myyntityötä pankkialalla on odotuksiin nähden enemmän. Myyntityö koetaan haastavaksi, eivätkä vastaajat mielellään työskentelisi alalla, joka sisältää kovin paljon myyntityötä.
näytetyön tavoite oli selvittää Haaga-Helian tradenomiopiskelijoiden näkemystä myyntityöstä pankkialalla sekä yleisesti. Työ rajattiin koskemaan pankkialaa Suomessa henkilöasiakkaiden näkökulmasta.
Työn teoriaosuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrotaan pankkialasta Suomessa, alan kehityksestä sekä asiakkaan tuntemisesta ja hyvästä pankkitavasta. Toises-sa osiossa keskitytään myyntityöhön pankkialalla ja myyntiprosessiin. Lisäksi osiossa käsitellään myyntityöhön pankkialalla liittyvää lainsäädäntöä ja rajoituksia, sekä lopuksi pankkialan eettisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä.
Luvut neljä ja viisi käsittelevät tutkimustani. Tutkimukseni oli kvantitatiivinen kyselytutkimus ja otosjoukkona Haaga-Helian liiketalouden opiskelijat. Luvussa neljä kerrotaan empiirisen tut-kimuksen suunnittelusta ja luvussa viisi käydään läpi kyselyn tuloksia.
Pohdinta osioissa syvennytään tutkimuksen johtopäätöksiin sekä jatkotutkimusmahdollisuuk-siin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tradenomiopiskelijoiden mielestä myyntityötä pankkialalla on odotuksiin nähden enemmän. Myyntityö koetaan haastavaksi, eivätkä vastaajat mielellään työskentelisi alalla, joka sisältää kovin paljon myyntityötä.