Tunteiden reflektointi osana nuorten kuvataideopintojen päättötyöskentelyä Aimokoulussa
Nisumaa, Emmi (2016)
Nisumaa, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269969
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön työelämäyhteytenä oli Hämeenlinnan nuorten- ja lasten-kulttuuripalveluihin kuuluva lasten ja nuorten visuaalisten taiteiden koulu Aimo. Tavoitteena oli tutkia, miten luovien menetelmien avulla voidaan auttaa nuoria reflektoimaan tunteita päättötyöprosessin aikana. Luovista menetelmistä, joita opinnäytetyötutkimuksessa käytettiin, tuotettiin myös kirjallinen ohje, jotta Aimokoulu voi hyödyntää menetelmää jatkossakin. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä tunteita osallistuneissa nuorissa heräsi luovien menetelmien aikana ja miten nämä tunteet muuttuivat suhteessa aikaan. Tarkoituksena oli myös harjoitella tunteiden reflektointia, tunnistamista, nimeämistä sekä ilmaisua.
Tunteet, niiden ilmaisu ja reflektointi, doodling- eli piirtelyteoria, kuvataideilmaisu, taideterapia sekä reflektiivinen kirjoittaminen toimivat opinnäytetyön taustateoriana. Teoreettinen viitekehys tuki opinnäytetyön rakennetta ja etenkin tekijän opinnäytetyön tavoitetta varten kehittämää luovien menetelmien kokonaisuutta. Jo ennen opinnäytetyötä tekijän opintoihin kuuluneessa pääaineprojektissa toteutettu pilotointitutkimus ja siitä saatu aineisto vaikuttivat myös opinnäytetyön suunnitteluun.
Luoviin menetelmiin sisältyi tunnereflektio-osuus, jonka aikana toteutettiin intuitiivista kuvataidetyöskentelyä aivojen aktivoijana, sekä reflektiivisen kirjoittamisen osuus, jonka aikana tuotettiin luovaa tekstiä produktiivisella aloituksella “Musta tuntuu…”. Näitä syntyneitä tekstejä käytettiin kirjallisena tutkimusaineistona. Lisäksi osallistuneille nuorille teetettiin kirjallinen kysely siitä, millaisia kokemuksia ja ajatuksia tunteiden reflektointi kuvataiteen ja kirjoittamisen avulla synnytti.
Tutkimuksessa nousi esiin laaja kirjo vaihtelevia tunnekokemuksia. Negatiivisten tunnekokemusten määrä kasvoi suhteessa aikaan yleisellä tasolla, yksittäiset muutokset olivat sen sijaan hyvinkin erilaisia. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että tunteiden reflektointia voidaan hyödyntää osana taideopiskelujen luovaa päättötyöprosessia. Tunteiden reflektointia ja tekijän kehittämää luovien menetelmien yhdistelmää voidaan hyödyntää, ei vain nuorten päättötyöprosessissa, vaan myös muiden ryhmien kanssa.
Tunteet, niiden ilmaisu ja reflektointi, doodling- eli piirtelyteoria, kuvataideilmaisu, taideterapia sekä reflektiivinen kirjoittaminen toimivat opinnäytetyön taustateoriana. Teoreettinen viitekehys tuki opinnäytetyön rakennetta ja etenkin tekijän opinnäytetyön tavoitetta varten kehittämää luovien menetelmien kokonaisuutta. Jo ennen opinnäytetyötä tekijän opintoihin kuuluneessa pääaineprojektissa toteutettu pilotointitutkimus ja siitä saatu aineisto vaikuttivat myös opinnäytetyön suunnitteluun.
Luoviin menetelmiin sisältyi tunnereflektio-osuus, jonka aikana toteutettiin intuitiivista kuvataidetyöskentelyä aivojen aktivoijana, sekä reflektiivisen kirjoittamisen osuus, jonka aikana tuotettiin luovaa tekstiä produktiivisella aloituksella “Musta tuntuu…”. Näitä syntyneitä tekstejä käytettiin kirjallisena tutkimusaineistona. Lisäksi osallistuneille nuorille teetettiin kirjallinen kysely siitä, millaisia kokemuksia ja ajatuksia tunteiden reflektointi kuvataiteen ja kirjoittamisen avulla synnytti.
Tutkimuksessa nousi esiin laaja kirjo vaihtelevia tunnekokemuksia. Negatiivisten tunnekokemusten määrä kasvoi suhteessa aikaan yleisellä tasolla, yksittäiset muutokset olivat sen sijaan hyvinkin erilaisia. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että tunteiden reflektointia voidaan hyödyntää osana taideopiskelujen luovaa päättötyöprosessia. Tunteiden reflektointia ja tekijän kehittämää luovien menetelmien yhdistelmää voidaan hyödyntää, ei vain nuorten päättötyöprosessissa, vaan myös muiden ryhmien kanssa.