Vastuullisuus on uusi musta -Liiketoimintamalli muodin markkinoille
Koski, Aino-Maija (2016)
Lataukset:
Koski, Aino-Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117334
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin löytämään uudenlainen kestävän kehityksen mukainen liiketoimintatavan muotiteollisuuteen. Työssä kartoitettiin nykyisen valmisvaateteollisuuden monitahoiset ongelmakohdat ja pyrittiin hahmottamaan niihin vastaava, alan kehitystä tukeva liiketoimintamalli. Työssä tutkittiin vaateteollisuuden kuormittavuutta ympäristölle ja tarkasteltiin markkinoita myös kuluttajan näkökulmasta. Alan tulevaisuuden näkymät vaikuttivat hahmotettavaan toimintamalliin. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja työssä tehtävät päätelmät perustuivat osin tekijän asiantuntemukseen vaatealalta.
Opinnäytetyössä pyrittiin tarjoamaan liiketoiminnallinen ratkaisu, jonka muodostamista työssä auttaa potentiaalisimman asiakaskohderyhmän selvittäminen. Kohderyhmän valinta rajattiin valmiiksi aikuisiin naisiin, joista rajattiin tarkempi ryhmä. Ryhmää jo palvelevien yritysten toimintaa tarkasteltiin suhteessa markkinatilanteeseen. Kilpailija-analyysiin vaikuttivat myös vaateteollisuudelle tehdyt alan ennusteet.
Saatujen tietojen ja alan ennusteiden pohjalta työssä suunniteltiin kestävän kehityksen mukainen liiketoimintamalli, joka vastaa tiedostavan ja vaativan kuluttajan tarpeisiin. Tilausten perusteella tehtävään tuotantoon pohjaava ja aiempaa asiakaslähtöisempi liikeidea esitellään kattavasti ja sen suunniteltu toiminta arvioitiin kriittisesti suhteessa tavoitteisiin.
Opinnäytetyössä pyrittiin tarjoamaan liiketoiminnallinen ratkaisu, jonka muodostamista työssä auttaa potentiaalisimman asiakaskohderyhmän selvittäminen. Kohderyhmän valinta rajattiin valmiiksi aikuisiin naisiin, joista rajattiin tarkempi ryhmä. Ryhmää jo palvelevien yritysten toimintaa tarkasteltiin suhteessa markkinatilanteeseen. Kilpailija-analyysiin vaikuttivat myös vaateteollisuudelle tehdyt alan ennusteet.
Saatujen tietojen ja alan ennusteiden pohjalta työssä suunniteltiin kestävän kehityksen mukainen liiketoimintamalli, joka vastaa tiedostavan ja vaativan kuluttajan tarpeisiin. Tilausten perusteella tehtävään tuotantoon pohjaava ja aiempaa asiakaslähtöisempi liikeidea esitellään kattavasti ja sen suunniteltu toiminta arvioitiin kriittisesti suhteessa tavoitteisiin.