Psykologisten ankkureiden hyödyntäminen osana tuotekehityskyselyä : Kahvila All Bright
Sippola, Nina (2016)
Sippola, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810535
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa Mediapoliksessa sijaitsevan kahvila All Brightin tuotevalikoimaa. Tuotevalikoima, josta asiakkaat päivittäin ostavat aamupalansa, välipalansa tai lounaansa, kaipasivat kipeästi päivitystä. Uusien tuotteiden kehittämiselle ja valikoiman vaihtelevuudelle oli selkeästi tarvetta. Uudet tuotteet toteutettiin asiakaskunnan toiveita ja eettisiä periaatteita kunnioittaen. Opinnäytetyössä käytettiin viitekehyksenä psykologisia ankkureita ja palvelumuotoilua. Tietoa haettiin alan kirjallisuudesta ja kansainvälisistä tutkimuksista.
Asiakaskunnalle pidettiin kaksi erinäistä kyselyä aiheesta kahden viikon aikana. Kyselyn ensimmäisessä osiossa asiakkaat vastasivat hintaa ja uusia tuotteita koskeviin kysymyksiin, valiten tarjolla olevasta maistatusvalikoimasta itselleen sopivimmat vaihtoehdot ja arvostellen ne asteikolla 1-5. Toisen kyselyn tarkoituksena, oli perehtyä tuotteen valintaan vaikuttaviin tekijöihin. Kysely toteutettiin monivalintakyselynä.
Kyselyistä saatiin hyvä määrä vastauksia, vaikka kyselyiden toteutusviikoilla asiakkaiden määrä oli normaalia vähäisempi. Ensimmäisen kyselyn osalta selvisi uusien tuotteiden kolme parasta, jotka siirtyivät toisen viikon toteutukseen. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli myös luoda uutta hinnoittelua tuotteille hinta-ankkuri kysymyksellä. Kyselyllä saatujen vastausten perusteella asiakkaat olivat valmiita maksamaan uusista tuotteista niistä halutun hinnan. Toisen kyselyn vastausten perusteella tuotteen ulkonäkö oli vaikuttavin tekijä ostopäätöksessä.
Tulosten perusteella uudet tuotteet olivat haluttuja ja odotettuja uudistuksia. Hinnoittelun osalta asiakaskunta oli valmis maksamaan laadusta ja siihen liittyvästä arvosta. Asiakaskunnan valitsemat tuotteet jäivät suoraan tuotevalikoimaan.
Asiakaskunnalle pidettiin kaksi erinäistä kyselyä aiheesta kahden viikon aikana. Kyselyn ensimmäisessä osiossa asiakkaat vastasivat hintaa ja uusia tuotteita koskeviin kysymyksiin, valiten tarjolla olevasta maistatusvalikoimasta itselleen sopivimmat vaihtoehdot ja arvostellen ne asteikolla 1-5. Toisen kyselyn tarkoituksena, oli perehtyä tuotteen valintaan vaikuttaviin tekijöihin. Kysely toteutettiin monivalintakyselynä.
Kyselyistä saatiin hyvä määrä vastauksia, vaikka kyselyiden toteutusviikoilla asiakkaiden määrä oli normaalia vähäisempi. Ensimmäisen kyselyn osalta selvisi uusien tuotteiden kolme parasta, jotka siirtyivät toisen viikon toteutukseen. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli myös luoda uutta hinnoittelua tuotteille hinta-ankkuri kysymyksellä. Kyselyllä saatujen vastausten perusteella asiakkaat olivat valmiita maksamaan uusista tuotteista niistä halutun hinnan. Toisen kyselyn vastausten perusteella tuotteen ulkonäkö oli vaikuttavin tekijä ostopäätöksessä.
Tulosten perusteella uudet tuotteet olivat haluttuja ja odotettuja uudistuksia. Hinnoittelun osalta asiakaskunta oli valmis maksamaan laadusta ja siihen liittyvästä arvosta. Asiakaskunnan valitsemat tuotteet jäivät suoraan tuotevalikoimaan.