OPISKELIJAREKRYTOINNIN TOTEUTTAMINEN TOISEN ASTEEN AMMATILLISESSA PERUSKOULUTUKSESSA
Nurkkala-Kiilakoski, Tuija (2016)
Nurkkala-Kiilakoski, Tuija
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249565
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen hakuprosessit ovat muuttuneet viime vuosien kuluessa. Sa-maan aikaan ikäluokkien pieneneminen sekä koulutukseen suunnattujen määrärahojen vähentyminen ovat pakottaneet koulutuksen järjestäjät tehostamaan opiskelijarekrytointia. Tällöin esiin on noussut tarve löytää uusia ratkaisuja markkinoinnin ja rekrytoinnin toteuttamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja ja työkaluja, joiden avulla voidaan tehostaa toisen asteen tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijarekrytointia. Työssä keskityttiin rekrytointiin erityisesti markkinoinnin tehostamisen näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa on perehdytty markkinointiin yritysmarkkinointia käsittelevän kirjallisuuden avulla sekä aiheesta tehtyjen tutkimusten pohjalta.
Työn johtopäätöksenä on voitu todeta, että oppilaitosmarkkinoinnissa voidaan käyttää hyväksi erilaisia yritysmarkkinoinnin toteuttamiseen luotuja käytänteitä ja työkaluja, koska oppilaitosmarkkinointi ei korostetusti poikkea muusta markkinoinnista. Olennaiseksi markkinoinnin painopisteeksi tässä työssä on nostettu koko organisaation toteuttama jatkuva sekä sisäinen, että ulkoinen markkinointi, jonka pohjautuu hyvin rakennetun brändin tuomaan tunnettuuteen. Lisäksi työssä on voitu todeta, että sähköisen markkinoinnin osuus nimenomaan nuorille suunnatussa markkinoinnissa tulee odotusten mukaan olemaan yksi tulevaisuuden painopiste.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja ja työkaluja, joiden avulla voidaan tehostaa toisen asteen tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijarekrytointia. Työssä keskityttiin rekrytointiin erityisesti markkinoinnin tehostamisen näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa on perehdytty markkinointiin yritysmarkkinointia käsittelevän kirjallisuuden avulla sekä aiheesta tehtyjen tutkimusten pohjalta.
Työn johtopäätöksenä on voitu todeta, että oppilaitosmarkkinoinnissa voidaan käyttää hyväksi erilaisia yritysmarkkinoinnin toteuttamiseen luotuja käytänteitä ja työkaluja, koska oppilaitosmarkkinointi ei korostetusti poikkea muusta markkinoinnista. Olennaiseksi markkinoinnin painopisteeksi tässä työssä on nostettu koko organisaation toteuttama jatkuva sekä sisäinen, että ulkoinen markkinointi, jonka pohjautuu hyvin rakennetun brändin tuomaan tunnettuuteen. Lisäksi työssä on voitu todeta, että sähköisen markkinoinnin osuus nimenomaan nuorille suunnatussa markkinoinnissa tulee odotusten mukaan olemaan yksi tulevaisuuden painopiste.