Markkinointiviestinnän kehittäminen asiakassegmenteille : case : Varkauden Nahkatavara Outlet-myymälä
Hänninen, Paula (2016)
Hänninen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakassegmentit Nahkatavara-myymälän asiakkaille kohdistuvan markkinointitutkimuskyselyn avulla. Toimeksiantajana toimi SLN Nahkatavara Varkauden Nahkatavara Outlet-myymälä. Tutkimuksen tavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa löytämään Nahkatavara-myymälän asiakkaat, jonka avulla voitaisiin kehittää heille kohdistuvaa markkinointiviestintää, yrityksen näkyvyyttä, kysyntää sekä tuoton kasvattamista. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tuodaan esille kehitysehdotuksia myymälän toimintaan liittyen. Tutkimuksessa oli myös osana myymälän yrittäjän ja samalla toimintaympäristössä toimivan markkinointivastaavan haastattelu, joiden avulla saatiin selville markkinoinnin toimivuutta sekä yhteistyömahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän sekä segmentoinnin tärkeydestä yritykselle. Yrityksen tämän hetkistä tilannetta tarkastellaan lähtökohta-analyysin avulla. Opinnäytetyössä perehdytään tutkimuksen kulkuun ja tutkimustuloksiin, joiden kautta esitetään toimeksiantajalle tuotetut asiakassegmentit ja profiilit sekä kehittämisehdotukset.
Tutkimus on kvantatiivinen sekä kvalitatiivinen. Kvantatiivinen tutkimus suoritettiin helmi-maaliskuun välisenä aikana myymälässä paperikyselynä sekä myymälän omilla Facebook-sivustolla Webropol-kyselyn avulla. Kyselyn yhteydessä suoritettiin myös arvonta. Kyselyn osa-alueet jakautuivat vastaajien taustatietoihin, tavoittamista markkinointiviestintäkeinoin, tyytyväisyyttä myymälän toimintaan, ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä myymälän mainonnan tasoa. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin huhtikuussa, jossa teemahaastateltiin Varkauden Nahkatavara Outlet-myymälän toiminnasta vastaavaa sekä samalla toimialueella toimivan kirjakaupan myyntipäällikköä.
Vastauksia saatiin yhteensä 189 kappaletta. Tutkimustuloksista saatiin selville kolme eri asiakassegmenttiä, jotka jakautuvat ikäryhmittäin. Tulosten pohjalta jokaiselle asiakassegmenteille luotiin oma asiakasprofiili, joille luotiin erilaiset markkinointiviestinnälliset lähestymistavat. Tämän lisäksi myymälälle esitettiin kehitysehdotuksia toimintaan liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän sekä segmentoinnin tärkeydestä yritykselle. Yrityksen tämän hetkistä tilannetta tarkastellaan lähtökohta-analyysin avulla. Opinnäytetyössä perehdytään tutkimuksen kulkuun ja tutkimustuloksiin, joiden kautta esitetään toimeksiantajalle tuotetut asiakassegmentit ja profiilit sekä kehittämisehdotukset.
Tutkimus on kvantatiivinen sekä kvalitatiivinen. Kvantatiivinen tutkimus suoritettiin helmi-maaliskuun välisenä aikana myymälässä paperikyselynä sekä myymälän omilla Facebook-sivustolla Webropol-kyselyn avulla. Kyselyn yhteydessä suoritettiin myös arvonta. Kyselyn osa-alueet jakautuivat vastaajien taustatietoihin, tavoittamista markkinointiviestintäkeinoin, tyytyväisyyttä myymälän toimintaan, ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä myymälän mainonnan tasoa. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin huhtikuussa, jossa teemahaastateltiin Varkauden Nahkatavara Outlet-myymälän toiminnasta vastaavaa sekä samalla toimialueella toimivan kirjakaupan myyntipäällikköä.
Vastauksia saatiin yhteensä 189 kappaletta. Tutkimustuloksista saatiin selville kolme eri asiakassegmenttiä, jotka jakautuvat ikäryhmittäin. Tulosten pohjalta jokaiselle asiakassegmenteille luotiin oma asiakasprofiili, joille luotiin erilaiset markkinointiviestinnälliset lähestymistavat. Tämän lisäksi myymälälle esitettiin kehitysehdotuksia toimintaan liittyen.