Tuotteiden kehittäminen ja kysynnän kartoitus maakohtaisesti
Laine, Ville (2016)
Laine, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111259
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa matkamuistoja valmistavan Happy Orangen asiakasryhmiä maakohtaisesti ja tutkia minkälaisista tuotteista eri asiakasryhmissä ollaan kiinnostuneita. Esimerkiksi millaisia matkamuistoja venäläiset turistit haluavat Suomesta verraten kiinalaisiin turisteihin. Tämän hetkisessä maailmassa kun turismi vaihtelee hyvin paljon ja eri aikoina ihmisiä saapuu Suomeen hyvin erilaisista maista ja eri kulttuurien maku tuotteiden suhteen voi olla hyvinkin vaihtelevaa.
Työn ensimmäisessä teoriaosuudessa tutkitaan yleisesti Suomen turismia ja maakuvaa, jotta tutkimusta osataan keskittää oikeisiin maihin ja saataisiin uutta tietoa mikä Suomessa ulkomaalaisia kiehtoo. Yleisen Suomi-kuvan lisäksi tutkitaan hieman tunnetuimpia matkamuistoja niin Suomessa kuin eri maissakin, sekä niiden aihepiirejä.
Tätä seuraa kirjoituspöytätutkimus, jossa ideoidaan edeltäneiden teorioiden avulla uusia tuoteideoita ja muita ajatuksia. Taustalla ovat niin eri maiden Suomi-kuvat kuin tyypilliset matkamuistotkin.
Lopuksi työssä on suoritettu pienimuotoinen online-kysely, johon on kerätty vastauksia Suomen turismille merkittävimmistä maista. Kyselyn perustana toimivat aiemmat kirjoituspöytätutkimukset ja muu teoria, joista haetaan yhtäläisyyksiä tämän kyselyn tuloksiin. Lopputuloksena saadaan varmennusta pitävätkö aiemmat päätelmät paikkaansa, sekä täysin uutta tietoa ja uusia ideoita kohderyhmiin kuuluvilta henkilöiltä itseltään.
Yhteenvetona tutkimuksessa kootaan työn eri vaiheissa yhtenevät tiedot ja niistä luodaan paperille parhaimmat tuoteideat, sekä niiden piirteet ja aiheet. Loppuun myös kootaan erilliset maakohtaiset profiilit, joihin on myös jokaiseen koottu juuri niille parhaiden sopivat tuotteet ja niiden piirteet.
Työn ensimmäisessä teoriaosuudessa tutkitaan yleisesti Suomen turismia ja maakuvaa, jotta tutkimusta osataan keskittää oikeisiin maihin ja saataisiin uutta tietoa mikä Suomessa ulkomaalaisia kiehtoo. Yleisen Suomi-kuvan lisäksi tutkitaan hieman tunnetuimpia matkamuistoja niin Suomessa kuin eri maissakin, sekä niiden aihepiirejä.
Tätä seuraa kirjoituspöytätutkimus, jossa ideoidaan edeltäneiden teorioiden avulla uusia tuoteideoita ja muita ajatuksia. Taustalla ovat niin eri maiden Suomi-kuvat kuin tyypilliset matkamuistotkin.
Lopuksi työssä on suoritettu pienimuotoinen online-kysely, johon on kerätty vastauksia Suomen turismille merkittävimmistä maista. Kyselyn perustana toimivat aiemmat kirjoituspöytätutkimukset ja muu teoria, joista haetaan yhtäläisyyksiä tämän kyselyn tuloksiin. Lopputuloksena saadaan varmennusta pitävätkö aiemmat päätelmät paikkaansa, sekä täysin uutta tietoa ja uusia ideoita kohderyhmiin kuuluvilta henkilöiltä itseltään.
Yhteenvetona tutkimuksessa kootaan työn eri vaiheissa yhtenevät tiedot ja niistä luodaan paperille parhaimmat tuoteideat, sekä niiden piirteet ja aiheet. Loppuun myös kootaan erilliset maakohtaiset profiilit, joihin on myös jokaiseen koottu juuri niille parhaiden sopivat tuotteet ja niiden piirteet.