Pienmoottoridynamometrin kehittäminen : Inertiaan perustuva järjestelmä
Ylilonttinen, Marko (2016)
Ylilonttinen, Marko
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111351
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin pienmoottorin tehomittaukseen sopiva, vauhtipyörän hitausmomenttiin perustuva moottoridynamometri. Moottori, jolle järjestelmä ensisijaisesti suunniteltiin, on Samuli Hallivuoren opinnäytetyökseen vuonna 2015 valmistama 240 cm³ yksisylinterinen ottomoottori, josta dynamometrillä on tarkoitus saada mitattua moottorin teho sekä vääntömomentti pyörintänopeuden funktiona. Järjestelmä suunniteltiin sellaiseksi, että sitä voi hyödyntää myöhemmin myös alustadynamometrinä 2-pyöräisillle.
Työn alussa selvitettiin moottorin lähtötiedot, sekä pyrittiin arvioimaan moottorin tuottama vääntömomentti ja pyörintänopeusalue. Näiden tietojen perusteella valittiin dynamometrityypiksi inertiaan perustuva järjestelmä. Mittausohjelmistoksi valikoitui nimensä mukaisesti yksinkertainen SimpeDyno-ohjelmisto. Ohjelmiston vaatima induktiivinen pyörintänopeusanturi valmistettiin itse.
Suunnittelussa käytettiin apuna 3D-mallinnusta sekä FEM-laskentaa. Kestävyyden kannalta kriittisille osille suoritettiin lujuustarkastelu.
Työn tuloksena syntyivät tarkat piirustukset sekä 3D-malli dynamometristä. Varsinaista tehonmittausta ei laitteistolla ole vielä suoritettu, mutta mittausohjelmiston testiajon oheistuotteena syntyi kohtuullisen tarkka käsitys mielenkiinnon kohteena olevan moottorin tuottamasta tehosta sekä tehoalueesta.
Työn alussa selvitettiin moottorin lähtötiedot, sekä pyrittiin arvioimaan moottorin tuottama vääntömomentti ja pyörintänopeusalue. Näiden tietojen perusteella valittiin dynamometrityypiksi inertiaan perustuva järjestelmä. Mittausohjelmistoksi valikoitui nimensä mukaisesti yksinkertainen SimpeDyno-ohjelmisto. Ohjelmiston vaatima induktiivinen pyörintänopeusanturi valmistettiin itse.
Suunnittelussa käytettiin apuna 3D-mallinnusta sekä FEM-laskentaa. Kestävyyden kannalta kriittisille osille suoritettiin lujuustarkastelu.
Työn tuloksena syntyivät tarkat piirustukset sekä 3D-malli dynamometristä. Varsinaista tehonmittausta ei laitteistolla ole vielä suoritettu, mutta mittausohjelmiston testiajon oheistuotteena syntyi kohtuullisen tarkka käsitys mielenkiinnon kohteena olevan moottorin tuottamasta tehosta sekä tehoalueesta.