Henkilöstön osaamiskartoitus Seinäjoen kansalaisopiston tuntiopettajille
Övermark, Laura (2016)
Övermark, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111342
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Seinäjoen kansalaisopistolle, ja tavoitteena oli kartoittaa opiston lähes kolmen sadan tuntiopettajan osaaminen. Seinäjoen kansalaisopisto on Seinäjoen kaupungin ylläpitämä vapaan sivistystyön oppilaitos, joka tarjoaa yleissivistävää ja pätevöittävää koulutusta sekä taiteen perusopetusta Seinäjoen alueella. Opinnäytetyön tutkimuksen erityisenä tavoitteena oli löytää sellainen osaaminen, jota ei vielä Seinäjoen kansalaisopiston tiedossa ole. Näitä muita osaamisia ja osaamisalueita voidaan kirjata kansalaisopiston omaan tietojärjestelmään, josta tieto on helposti ja nopeasti löydettävissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen määrittelemisestä sekä osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen käsittelystä. Teoria koostuu kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Lisäksi työssä on paneuduttu tutkimusmenetelmien valintaan sekä aineiston hankintaan.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa osaamiskartoituksen tuloksien tarkastelussa on käytetty muun muassa graafisia keinoja, kuten esimerkiksi kuvioita ja taulukoita. Osaamiskartoitus tehtiin lähettämällä tuntiopettajille Webropol-työkalulla luotu kyselylomake, jossa painopisteenä oli kartoittaa erityisesti juuri sellainen mahdollinen osaaminen, jota ei opiston tiedossa vielä ole. Henkilöstön osaamisen nykytila ja mahdollisten muiden osaamisten tietoon saattaminen auttaa kansalaisopiston toiminnassa, ja saatuja tietoja voidaan käyttää apuna esimerkiksi kurssisuunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen määrittelemisestä sekä osaamisen johtamisen ja osaamisen kehittämisen käsittelystä. Teoria koostuu kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Lisäksi työssä on paneuduttu tutkimusmenetelmien valintaan sekä aineiston hankintaan.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa osaamiskartoituksen tuloksien tarkastelussa on käytetty muun muassa graafisia keinoja, kuten esimerkiksi kuvioita ja taulukoita. Osaamiskartoitus tehtiin lähettämällä tuntiopettajille Webropol-työkalulla luotu kyselylomake, jossa painopisteenä oli kartoittaa erityisesti juuri sellainen mahdollinen osaaminen, jota ei opiston tiedossa vielä ole. Henkilöstön osaamisen nykytila ja mahdollisten muiden osaamisten tietoon saattaminen auttaa kansalaisopiston toiminnassa, ja saatuja tietoja voidaan käyttää apuna esimerkiksi kurssisuunnittelussa.