Tietokoneroolipelin prototyypin kehitysvaiheet
Partanen, Totte (2016)
Partanen, Totte
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111155
Tiivistelmä
Insinöörityössä suunniteltiin ja toteutettiin tietokoneroolipelin prototyyppi, joka sisältää pelin pelattavuuden kannalta olennaisimmat pelimekaniikat. Lisäksi tutkittiin tietokoneroolipeleihin soveltuvia erilaisia pelimoottoreita ja pelinkehitystyökaluja. Peliprototyyppi kehitettiin Unity3D-pelimoottorilla käyttäen C#-ohjelmointikieltä.
Lopputyön pääpaino on tietokoneroolipelin peliprototyypin suunnittelussa ja sen pelimekaniikoiden toteutusratkaisuissa. Suunnitteluosio pitää sisällään peliprototyypin rakenteellisen suunnitelman ja käsittelee myös pelin pelaamisen kannalta olennaisia asioita. Peliprototyypin toteuttamiseen liittyvä osio on jaettu eri pelattavuuden kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, jotka on käsitelty tarkemmin jokaisen osion sisällä.
Kokonaisuudessaan peliprototyypin suunnittelu ja toteutus oli tekijälleen hyvin kehittävä prosessi joka opetti lisää ohjelmoinnista sekä pelikehityksestä. Peliprototyypin testaaminen olisi voinut olla aktiivisempaa sen käyttöliittymän ja pelidatan tallennusominaisuuksien suhteen. Peliprototyyppiä kehitetään eteenpäin lopputyön jälkeen ja alustavasti sen toteuttamista jatketaan harrasteprojektina.
Lopputyön pääpaino on tietokoneroolipelin peliprototyypin suunnittelussa ja sen pelimekaniikoiden toteutusratkaisuissa. Suunnitteluosio pitää sisällään peliprototyypin rakenteellisen suunnitelman ja käsittelee myös pelin pelaamisen kannalta olennaisia asioita. Peliprototyypin toteuttamiseen liittyvä osio on jaettu eri pelattavuuden kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, jotka on käsitelty tarkemmin jokaisen osion sisällä.
Kokonaisuudessaan peliprototyypin suunnittelu ja toteutus oli tekijälleen hyvin kehittävä prosessi joka opetti lisää ohjelmoinnista sekä pelikehityksestä. Peliprototyypin testaaminen olisi voinut olla aktiivisempaa sen käyttöliittymän ja pelidatan tallennusominaisuuksien suhteen. Peliprototyyppiä kehitetään eteenpäin lopputyön jälkeen ja alustavasti sen toteuttamista jatketaan harrasteprojektina.