Yrityksen verkkosivuston hakukoneoptimointi
Pakkala, Mikael (2016)
Pakkala, Mikael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311749
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tehdä pienelle yritykselle verkkosivusto ja keskittyä sen hakukoneoptimointiin. Työ jakaantui karkeasti kahteen osaan, hakukoneoptimoinnin periaatteisiin ja niiden soveltamiseen sivustolle. Hakukoneoptimoinnissa keskityttiin erityisesti kestäviin ratkaisuihin, joiden voidaan olettaa pysyvän toimivina pitkälle tulevaisuuteen, vaikka itse hakukoneiden algoritmeissa tapahtuisi suuriakin muutoksia.
Työ aloitettiin tekemällä sivuston ensimmäinen versio ilman hakukoneoptimointia, minkä jälkeen havaitut puutteet korjattiin hakukoneoptimoinnin keskeisten oppien mukaan. Itse sisällön tuottaminen oli asiakkaan vastuulla, joten hakukoneoptimoinnin pääpaino oli teknisellä puolella.
Insinöörityössä havaittiin, että hakukoneoptimointi on nykyisin aikaa vaativa prosessi, joka ulottuu kokonaisvaltaisesti koko sivuston tekemiseen. Hakukoneoptimoinnin pohjana toimii hyvin rakennettu, looginen ja ripeästi toimiva sivusto, jossa on varmistettu, että hakukone aina ymmärtää sen sisällön oikein. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan pääty tähän, vaan se tulisi ennemmin käsitellä jatkuvana prosessina laadukkaan sisällön tuottamiseksi sivustolle. Tähän liittyen myös sosiaalisen median näkyvyys on nykyisin osa hakukoneoptimointia. Sivustosta tehtävien linkitysten tulisi olla edustavia, ja sivuston olisi syytä ylläpitää myös omia sosiaalisen median sivujaan näkyvyyden takaamiseksi.
Insinöörityön aiheena hakukoneoptimointi ei ole välttämättä paras mahdollinen ainakaan asiakkaan näkökulmasta, sillä sitä ei pitäisi käsitellä asiana, joka on tehty ja nyt kunnossa, vaan jatkuvana kehittämisprosessina. Vuorovaikutus on yhä oleellisempi osa Internetiä, ja tämä heijastuu myös hakukoneoptimointiin jatkuvan sisällöntuotannon ja sosiaalisen median toiminnan kautta.
Työ aloitettiin tekemällä sivuston ensimmäinen versio ilman hakukoneoptimointia, minkä jälkeen havaitut puutteet korjattiin hakukoneoptimoinnin keskeisten oppien mukaan. Itse sisällön tuottaminen oli asiakkaan vastuulla, joten hakukoneoptimoinnin pääpaino oli teknisellä puolella.
Insinöörityössä havaittiin, että hakukoneoptimointi on nykyisin aikaa vaativa prosessi, joka ulottuu kokonaisvaltaisesti koko sivuston tekemiseen. Hakukoneoptimoinnin pohjana toimii hyvin rakennettu, looginen ja ripeästi toimiva sivusto, jossa on varmistettu, että hakukone aina ymmärtää sen sisällön oikein. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan pääty tähän, vaan se tulisi ennemmin käsitellä jatkuvana prosessina laadukkaan sisällön tuottamiseksi sivustolle. Tähän liittyen myös sosiaalisen median näkyvyys on nykyisin osa hakukoneoptimointia. Sivustosta tehtävien linkitysten tulisi olla edustavia, ja sivuston olisi syytä ylläpitää myös omia sosiaalisen median sivujaan näkyvyyden takaamiseksi.
Insinöörityön aiheena hakukoneoptimointi ei ole välttämättä paras mahdollinen ainakaan asiakkaan näkökulmasta, sillä sitä ei pitäisi käsitellä asiana, joka on tehty ja nyt kunnossa, vaan jatkuvana kehittämisprosessina. Vuorovaikutus on yhä oleellisempi osa Internetiä, ja tämä heijastuu myös hakukoneoptimointiin jatkuvan sisällöntuotannon ja sosiaalisen median toiminnan kautta.