Havainnointi haltuun! : toimiva havainnointityökalu varhaiskasvatuksen arkeen
Virkki, Sanna; Raski-Pitkänen, Johanna (2016)
Virkki, Sanna
Raski-Pitkänen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610189
Tiivistelmä
Havainnointi ja toiminnan arviointi ovat edellytyksiä laadukkaalle varhaiskasvatukselle. Havainnoinnin tulee olla jatkuvaa ja olla osallisena jokaisen lapsen kasvussa ja kehityksessä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda toimiva havainnointimalli varhaiskasvatuksen arkeen. Työmme teoreettisen viitekehyksen muodostivat varhaiskasvatuksen havainnointi, dokumentointi ja arviointi sekä pedagoginen dokumentointi.
Opinnäytetyö lähti liikkeelle omista kokemuksistamme varhaiskasvatuksen työntekijöinä. Havainnointi jää kiireisessä arjessa usein tekemättä vaikka sen tärkeys tiedetään. Kokemuksemme mukaan olemassa olevat havainnointityökalut ovat usein hankalia käyttää tai ne eivät palvele tarkoitustaan. Halusimme luoda lomakkeen, joka on helppokäyttöinen ja jota voi käyttää monenlaisissa tilanteissa.
Opinnäytetyömme on kehittämistutkimus. Kehitimme teoriatiedon, olemassa olevien mallien sekä omien kokemustemme perusteella havainnointilomakkeen, jonka käyttöä testattiin neljässä espoolaisessa päiväkodissa. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytimme ryhmähaastattelua sekä ryhmien tuottamia päiväkirjoja. Kerätyn aineiston avulla haettiin tietoa lomakkeen toimivuudesta arjessa sekä mahdollisia kehittämiskohteita. Aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Aineiston avulla saimme kehitettyä havainnointilomaketta vielä toimivammaksi työkaluksi. Muutokset olivat pieniä mutta paransivat lomakkeen käyttömahdollisuuksia. Lomakkeen mukana tulleet ohjeet olivat selkeät ja saivat kiitosta testaajilta. Havainnoinnin reflektointi ja käsittely tiimissä koettiin tarpeellisiksi. Havainnointi ei näin ollen jää erilliseksi vaan sen jälkikäsittely kuuluu olennaisena osana havainnoinnin kokonaisuuteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että luomamme havainnointilomake koettiin erittäin toimivaksi ja monipuoliseksi työkaluksi lasten havainnointiin. Kaikki lomakkeen testaukseen osallistuneet ryhmät halusivat käyttää havainnointilomaketta työssään myös jatkossa.
Opinnäytetyö lähti liikkeelle omista kokemuksistamme varhaiskasvatuksen työntekijöinä. Havainnointi jää kiireisessä arjessa usein tekemättä vaikka sen tärkeys tiedetään. Kokemuksemme mukaan olemassa olevat havainnointityökalut ovat usein hankalia käyttää tai ne eivät palvele tarkoitustaan. Halusimme luoda lomakkeen, joka on helppokäyttöinen ja jota voi käyttää monenlaisissa tilanteissa.
Opinnäytetyömme on kehittämistutkimus. Kehitimme teoriatiedon, olemassa olevien mallien sekä omien kokemustemme perusteella havainnointilomakkeen, jonka käyttöä testattiin neljässä espoolaisessa päiväkodissa. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytimme ryhmähaastattelua sekä ryhmien tuottamia päiväkirjoja. Kerätyn aineiston avulla haettiin tietoa lomakkeen toimivuudesta arjessa sekä mahdollisia kehittämiskohteita. Aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Aineiston avulla saimme kehitettyä havainnointilomaketta vielä toimivammaksi työkaluksi. Muutokset olivat pieniä mutta paransivat lomakkeen käyttömahdollisuuksia. Lomakkeen mukana tulleet ohjeet olivat selkeät ja saivat kiitosta testaajilta. Havainnoinnin reflektointi ja käsittely tiimissä koettiin tarpeellisiksi. Havainnointi ei näin ollen jää erilliseksi vaan sen jälkikäsittely kuuluu olennaisena osana havainnoinnin kokonaisuuteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että luomamme havainnointilomake koettiin erittäin toimivaksi ja monipuoliseksi työkaluksi lasten havainnointiin. Kaikki lomakkeen testaukseen osallistuneet ryhmät halusivat käyttää havainnointilomaketta työssään myös jatkossa.