Palvelujen haaste
Hokkanen, Erno (2008)
Hokkanen, Erno
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelua ja palvelujen markkinointia. Teoriaosiossa on käsitelty palvelun määrittely ja rakenne sekä palvelujen markkinointi. Myös asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatunäkökulmia on teoriaosiossa käsitelty. Opinnäytetyön empiirinen osio koostuu Suomen ammattikorkeakoulujen yrittäjyysverkosto FINPINin jäsenille tehdystä kyselystä. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui varsinaisista jäsenistä, joita oli kyselyn toteuttamisen ajankohtana 300 henkilöä. Vastausprosentti oli 23. Kyselyllä selvitettiin jäsenten tärkeinä pitämiä asioita nykyisten ja tulevien palveluiden osalta sekä miten hyvin heidän mielestään heidän ammattikorkeakoulunsa tarjoaa tällä hetkellä palveluja ammattikorkeakoulupohjaisen yrittäjyyden edistämiseksi. Tutkimuksen mukaan jäsenten kokemukset eri palveluiden tärkeydestä olivat melko yhteneviä. Yleisesti FINPINin rooli kasvu- ja starttiyrittäjyyden edistäjänä ammattikorkeakouluissa koettiin merkittäväksi. Suurin osa piti yrittäjyysverkoston perustoimintoja erittäin tai melko tärkeänä.