Imagotutkimus
Laihomäki, Sami (2008)
Laihomäki, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee imagoa ja sen merkitystä Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden laitokselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten näkemyksiä ja mielikuvia case-yhteistyökumppanista. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan mielikuvia ja imagoa lähdeaineistoon perustuen. Teorian keskeisenä osana selvitetään imagon rakentumista ja merkitystä laitoksen toiminnassa. Imago-termi liitetään yleisesti yrityskuvaan, eli ihmisten yrityksestä muodostamaan mielikuvaan. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden laitokselle tehdystä imagotutkimuksesta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena internet-kyselynä. Tutkimuksen avulla selvitettiin Lahden ja lähialueiden abiturienttien näkemyksiä ja mielikuvia Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden laitoksesta. Tutkimuksen tulokset osoittivat Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden laitoksen imagon olevan hyvä. Vastaajat tunsivat liiketaloudenlaitoksen hyvin ja moni vastaajista ilmoitti hakevansa opiskelemaan Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden laitokselle. Tutkimus oli onnistunut ja antaa hyvän pohjan imagon tutkimiselle tulevaisuudessa.