Asiakastyytyväisyys koulutustilaisuuksiin
Lähdesmäki, Markus (2008)
Lähdesmäki, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää Keskuskauppakamarin Palvelu Oy:n Keskuskauppakamarille järjestämiä koulutustilaisuuksia. Tutkimuksen kohteena olivat henkilöt, jotka ovat käyttäneet koulutustilaisuuksia vähintään kaksi kertaa. Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään asiantuntijapalvelujen erityispiirteitä; mikä on asiantuntijaorganisaatio, sen luonne ja kilpailutekijät. Toisessa pääluvussa käsitellään asiakasuskollisuuden taustatekijöitä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tutkitaan kohdehenkilöitä haastattelemalla avainasiakkaiden asiakasuskollisuutta ja pyritään myös hahmottamaan, mitkä ovat siihen vaikuttavat tekijöitä. Haastattelujen avulla pyritään kehittämään jo valmiita tapahtumia sekä löytämään kehitysideoita, joiden avulla voidaan laajentaa palveluvalikoimaa uusilla tapahtumilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimustulokset osoittivat, että Keskuskauppakamarilla on hyvä maine tapahtumien järjestämisestä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä tapahtumatarjontaan ja itse tilaisuuksien laatuun ja niistä saamaansa hyötyyn. Keskuskauppakamaria pidetään tilaisuuksien järjestäjänä asiantuntevana ja luotettavana. Keskuskauppakamarin brandi on eräänlainen laadun tae ja yksi syy, joka saa asiakkaan osallistumaan tilaisuuksiin.