Login: Javascript is not enabled for your web browser. Please use the non-Javascript Login.

Ostokäyttäytyminen organisaatiomarkkinoilla
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Liiketalouden koulutus
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Liiketalouden koulutus
  • Näytä viite

Ostokäyttäytyminen organisaatiomarkkinoilla

Metsä-Heikkilä, Kirsi (2008)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
2008-07-23-11.pdf (330.1Kt)
Lataukset: 


Metsä-Heikkilä, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee organisaatioiden ostotoimintaa sekä käyttäytymistä ostotilanteissa. Opinnäytetyön taustalla on kyselytutkimus Leevin Mainos Oy:n asiakkaiden tuotteiden hankintatavoista. Teoriaosuudessa käsitellään organisaatiomarkkinoiden piirteitä, ostotilanteita ja erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ostoprosessiin. Lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita ja internetiä. Organisaatiomarkkinoilla ostajana ja myyjänä toimii yritys tai muu organisaatio. Markkinat voidaan jakaa kaupallisiin, julkisiin sekä aatteellisiin organisaatioihin. Business to business -markkinat eroavat kuluttajamarkkinoista monella tapaa, mutta niillä on myös muutamia yhtäläisyyksiä. Suurimpia eroja ovat ostomäärät sekä ostoihin osallistuvien henkilöiden määrä. Ostoprosessi alkaa ongelmasta ja päättyy hyödykkeen ja sen hankinnan arvioimiseen. Ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä ovat ympäristö-, organisaatio-, tuote- ja yksilötekijät. Ostotilanne voi olla suora uusintaosto, uusi osto tai muokattu uusi osto. Ostosta riippuen eri tekijät vaikuttavat vaihtelevasti itse ostoprosessiin. Ostopäätös tapahtuu kuitenkin aina tietyn kaavan mukaan. Päätöksentekoon vaikuttavat oleellisesti myös ostajan omat sisäiset vaikuttimet ja kokemukset, minkä takia jokainen ostotapahtuma on erilainen. Empiriaosuudessa selvitetään, miten Leevin Mainos Oy:n asiakkaat hankkivat tuotteitaan sekä, siihen vaikuttavia tekijöitä. Työssä on käytetty kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä sähköpostikyselyä. Kyselyn perusteella selvisi, että Leevin Mainos Oy:n asiakkaat pitävät ulko-, liikenne- ja myymälämainontaa melko tärkeänä osana yrityksen mainonnasta. Asiakkaat arvostavat eniten toimitusvarmuutta, omakohtaista kokemusta ja myyjien asiantuntijuutta tuotteita hankkiessaan. Kilpailevia toimittajia käytetään useimmiten laajemman tarjonnan takia.
 
Kokoelmat
  • Liiketalouden koulutus
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus