Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lastensuojelun asiakkaiden arvio lastensuojelun palvelusta

Kojo, Noomi; Myllärinen, Miia (2016)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Kojo ja Myllarinen 2016.pdf (1.686Mt)
Lataukset: 


Kojo, Noomi
Myllärinen, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311828
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli antaa tietoa siitä, miten erään eteläsuomalaisen kunnan lastensuojelun asiakkaat arvioivat saamaansa palvelua. Tavoitteena oli, että palautteen pohjalta työtä voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Palaute kerättiin lapsilta sekä heidän vanhemmiltaan erillisillä kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeissa oli pääosin valmiit vastausvaihtoehdot, mutta vanhemmille suunnatussa lomakkeessa oli lisäksi avoimia kysymyksiä.

Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, joka analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Avovastaukset on nostettu määrällisen aineiston tueksi. Teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun, asiakaslähtöisyyden, osallisuuden ja asiakaspalautteen teoriasta.

Asiakaspalautteista voidaan todeta asiakkaiden arvioineen lastensuojelun palvelua hyvin positiivisesti. Avovastauksista oli kuitenkin erotettavissa kriittisempiäkin mielipiteitä, joissa pidettiin lastensuojelun palvelua hyödyttömänä. Tarkastelemalla tuloksia painottaen varauksellisempia vaihtoehtoja, voidaan päätellä asiakkaiden toivoneen joihinkin asioihin muutosta. Lasten vastauksissa varauksellisemmat arviot liittyivät tapaamisten järjestämiseen, kuulluksi tulemiseen sekä työntekijän ymmärrykseen asiakkaan elämästä. Vanhempien varauksellisemmat arviot koskivat muun muassa yhteyden saamista, keskusteluaiheiden oleellisuutta sekä työntekijän kykyä huomioida asiakkaan tarpeet. Palvelun vaikuttavuutta ja uusien näkökulmien saamista oli myös arvioitu varauksellisemmin.

Kyselyyn vastanneita oli suhteellisen vähän, joten tulokset eivät ole yleistettävissä. Samoin kyselylomakkeiden puutteet vaikuttavat tulosten luotettavuuteen ja vertailukelpoisuuteen. Tulevaisuudessa palautetta voitaisiin kerätä systemaattisemmin ja lomakepohjia kehittää strukturoidummaksi. Myös palautteen keräämisen tapoja voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi, esimerkiksi käyttämällä sähköistä lomaketta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste