Menestyvä verkkopalvelu
Khorshid, Rava (2008)
Khorshid, Rava
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Jeld-Wen Suomi Oy:n tuotemerkin, Kilsgaardin, verkkopalvelua voidaan muokata ja kehittää vastaamaan paremmin ammattilaisasiakkaiden tarpeita. Lisäksi työssä arvioidaan yrityksen toisen tuotemerkin sekä merkittävimpien kilpailijoiden verkkopalveluita. Teoriaosuus käsittelee verkkoviestintää ja verkkopalveluja osana yrityksen liiketoimintaa sekä menestyvän verkkopalvelun osatekijöitä. Verkkoviestinnän rooli yrityksen kokonaisviestinnässä on ollut jatkuvassa kasvussa. Internetistä on tullut merkittävä osa yrityksen liiketoimintaa, ja sen avulla voidaan tarjota lisäarvopalveluja asiakkaille. Menestyvän verkkopalvelun osatekijöitä tarkastellaan tässä opinnäytetyössä yksityiskohtaisesti. Kyseiset osatekijät toimivat työn keskeisenä pohjustuksena empiriaosuutta varten. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu case-yrityksestä, eli Jeld-Wen Suomi Oy:stä, sen kahden tuotemerkin, Kilsgaardin ja Jiten, verkkopalvelujen yleisestä arvioinnista, kilpailija-analyysistä sekä jälleenmyyjille suunnatusta Internet-sivuston arviointikyselystä, jonka kohteena on Kilsgaard-sivusto. Verkkopalvelujen tärkeimpiä arviointikriteereitä ovat sisältö, käytettävyys, graafinen ilme ja löydettävyys. Internetsivuston arviointitutkimuksessa keskitytään kuitenkin vain kolmeen ensin mainittuun. Arviointikyselyn tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Opinnäytetyössä lähteinä on käytetty kirjallisia ja elektronisia julkaisuja. Opinnäytetyö sisältää myös työn laatijan omia näkemyksiä. Tutkimustuloksien perusteella Jeld-Wen Suomi Oy:n jälleenmyyjät ovat yleisellä tasolla tyytyväisiä Kilsgaard-sivustoon. Hyviä kehitysehdotuksia sivuston parantamiseksi saatiin myös jonkin verran. Jälleenmyyjät toivoivat mm. laadukkaampia kuvia, houkuttelevampaa värimaailmaa ja typografiaa sekä tietoja tuotteiden toimitusajasta ja varastotilanteesta.